De siste månedene har vi fått to ekspertutvalgs rapporter, som har betydning for barnehagen (Ekspertrapporten om barnehagelærerrollen) og skolen (Stoltenbergrapporten).
Barnehagelærerens arbeid med å fremme barns nysgjerrighet, undring og utforsking er løftet fram i ekspertrapporten om barnehagelærerrollen. Stoltenbergrapporten foreslår at utforsking blir bindeleddet mellom barnehage og skole.
FAKTA Om artikkelforfatterne
Anne-Line Bjerknes: Førsteamanuensis, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Institutt for matematikk og naturfag, Universitetet i Sørøst-Norge.
Karin Hognestad: Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, og leder for Senter for Barnehageforskning, utvikling og innovasjon, Universitetet i Sørøst-Norge
Hva skal de lære, og hvordan?
En av konklusjonene i Ekspertrapporten om barnehagelærerrollen er at det er behov for nytenkning i formidlingsformen av kunnskap i barnehagen, og at det er behov for å gi læringsbegrepet et barnehagefaglig innhold som rommer en helhetlig tilnærming til barnehagen som læringsarena.
Hva skal barna lære, og hvordan skal de lære det i barneha