Derfor har hun bidratt til antologien Bærekraftdidaktikk som er redigert av kollegene Elin Sæther og Ole Andreas Kvamme. Alle tre har redigert temanummeret om utdanning og bærekraft.
Sammen med Erik Knain innledet kollegene ved ILS i 2015 et tverrfaglig samarbeid om bærekraft i lærerutdanningen, Dette var like før FN vedtok sine bærekraftmål nedfelt i Agenda 2030. Samarbeidet har altså nå resultert i en forskningsantologi og et temanummer. I løpet av tida som har gått, har bærekraftutfordringene ikke akkurat mistet relevans og aktualitet.
- Kriseforståelsen er tydelig nå, og det gjør at mange nikker forstående til at vi trenger dette, sier Kvamme. Han får støtte fra Sæther.
- Det er et tegn i tida. Det har gått opp for oss hva dette betyr mer enn før, sier hun.
Vil ha flere på banen om bærekraft
Boka ble i oktober lansert sammen med temanummeret av instituttets tidsskrift Acta Didactica Norge. Her presenterer de tre, sammen med en rekke andre forskere, bidrag fra alle fagene som tilbys i lærerutdanningen på UiO. I bokkapitlene og artiklene drøfter de hvordan ulike skolefag kan bidra til undervisning om bærekraft. Utgivelsene kommer like før Kunnskapsdepartementet i november, i d