forskning.no
17.11.2018
Det høres ut som tull, men det er faktisk forskning. Det er ikke godt å si hvor de amerikanske markedsføringsforskerne fikk ideen fra, men de bestemte seg for å undersøke om selgere ubevisst anbefaler produkter basert på kunders kroppsfasong.
En profesjonell skuespiller fikk oppgaven i å spille kunde. Hun skulle be om produktanbefalinger i 37 butikker som enten solgte klokker eller parfyme. I halvparten av tilfellene opptrådte hun med sin egen kroppsfasong. Hun er 150 cm høy og veier 46 kilo. I resten av butikkbesøkene var hun kledd opp med proteser og drakt som gjorde at hun så veldig overvektig ut.
Les merFirkantede speil og smale lys
Det gikk som forskerne mistenkte.
Når kvinnen spurte etter anbefalinger som tynn så ble hun oftere anbefalt kantete og smale parfymer, og firkantede klokker. Når hun derimot fremstod som tykk, så viste selgerne henne rund