I forskningsrapporten Delt bosted - Barns perspektiver og utfyllende kunnskap, ført i pennen av forskere fra Institutt for samfunnsforskning, har forskerne blant annet undersøkt hvordan barnehagen involveres praktisk og på annen måte når barn har delt bosted.
Les hele rapporten her.
Intervjuet barnehagelærere
- Bakgrunnen for forskningsprosjektet er at det har vært en sterk økning i andelen barn med delt bosted de siste tiårene. Det gjelder både Norge og mange andre land, sier forsker Ragni Hege Kitterød ved Institutt for samfunnsforskning. Hun har sammen med forskerkollega Hilde Lidén skrevet rapporten på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.
Rapporten omhandler tre delstudier:
En barnestudie der forskerne har intervjuet 35 barn og unge om deres erfaringer med delt bosted.
En barnehagestudie hvor forskerne gjennom gruppeintervjuer og individuelle intervjuer med til sammen 14 barnehagelærere, har undersøkt hvordan barnehagen involveres praktisk og på annen måte når barn har delt bosted.
Og på basis av Undersøkelsen om samvær og bosted 2012, en analyse av hva som kjennetegner foreldre som bor forholdsvis nær hverandre og har delt bosted for barna, og av forskjeller i samarbeid og konfliktnivå mellom foreldre med ulike bo-ordninger for barna.
- Hvorfor var dere interesserte i barnehagelærernes erfaringer rundt dette temaet?
- Vi har ikke hatt tid og mulighet til å gjøre intervjuer med de yngste barna innenfor rammene av dette prosjektet, men vi har intervjuet barnehagelærere. Det vi ønsket var å få innsikt i barnehageansattes erfaringer og refleksjoner rundt samarbeid med foreldre om barn s