- Nå må politikerne se på systemet. Jeg mener det er nødvendig å vurdere om det er en reell streikerett i vår sektor, når ni av ti streiker ender i tvungen lønnsnemnd, sier hun.
- Burde snakke med begge sider
Kommunestreiken varte i to uker, før den ble avsluttet av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen på grunn av brannfare ved et gjenvinningsanlegg i Fredrikstad.
I Oslo kommune, som er et eget tariffområde, varte streiken tre dager lenger. Her var det situasjonen i bydel Nordre Aker som førte til at ministeren grep inn og stoppet også denne streiken på grunn av fare for liv og helse.
- Sånn det er i dag, gjør Helsetilsynet tilsynelatende ingen selvstendige vurderinger, sier Lill Sverresdatter Larsen.
- De snakker ikke med ansatte, og ikke med fagforeningene, men baserer seg på opplysningene fra arbeidsgiver.
Hun mener det som skjedde i Oslo kommune, er et godt eksempel.
- Her var en del av det som ble trukket frem i varselet, ikke relevant, fremholder hun.
For eksempel at det ikke ville bli tatt sårskift og gitt insulin. Men de pasientene dette gjaldt, skulle ikke få utført disse oppgavene på aktuell dag. Derfor var ikke bekymringen om fare for liv og helse relevant på det tidspunktet.
Derfor mener hun Helsetilsynet burde gjort en vurdering ut fra begge siders opplysninger.
- Gjør vurderinger
Jan Fredrik Andresen, direktør i Statens helsetilsyn, fremholder at de gjør selvstendige vurderinger av tilgjengelig informasjon om konsekvensene av streik.
- Hel