I dag ble delrapport én av mangfoldsundersøkelsen lagt fram på et digitalt arrangement på Pressens hus. Her presenterte MBL ferske tall for kjønnsbalansen og ga samtidig en status på hvordan bedriftene selv vurderer det flerkulturelle mangfoldet på sine arbeidsplasser.
Halvparten mellomledere
Undersøkelsen viser at den totale andelen av kvinner i mediebransjen har gått svakt frem det siste året. Det er nå totalt 43 prosent kvinner i bransjen. Dette er en fremgang på ett prosentpoeng sammenlignet med året før. Det er de redaksjonelle virksomhetene og konsernene som har best kjønnsbalanse med henholdsvis 47 prosent og 52 prosent kvinner. Dårligst ut kommer distribusjon (24 prosent) og trykkeri (11 prosent).
Hvis vi ser nærmere på de redaksjonelle virksomhetene, utgjør kvinner 41 prosent av ledergruppene, en tilbakegang på to prosentpoeng. Blant mellomledere er fordelingen mellom kvinner og menn nå helt lik - halvparten kvinner og halvparten menn. Sammenlignet med forrige undersøkelse har antall kvinnelige mellomledere økt med to prosentpoeng.
Kvinnene utgjør som tidligere nevnt 47 prosent av de ansatte i redaksjonelle virksomheter. En økning på to prosentpoeng. Blant de nyansatte er det derimot flest kvinner. Hele 57 prosent. En økning på tre prosentpoeng.
I de redaksjonelle virksomhetene svarer 64 prosent at de er fornøyd med kjønnsbalansen. 58 prosent svarer også at de jobber med å øke mangfoldet av kjønn.
Lite tilfreds
Ser vi på det flerkulturelle mangfoldet er tallene i den andre enden av skalaen. Kun 13 prosent av mediebedriftene som deltar i undersøkelsen mener de har høy grad av flerkulturelt mangfold i dag. Én av fire jobber i stor grad med å øke denne delen av mangfoldet, mens hele 55 prosent er lite tilfreds med graden av mangfold bedriften har på dette området i dag.
I de redaksjonelle virksomhetene er tallene enda lavere. Kun fem prosent mener de har høy grad av flerkulturelt mangfold i dag, og 63 prosent er lite tilfreds med dagens situasjon. Men også her jobber en av fire med å øke andelen.
- Undersøkelsen viser at bransjens bevisste satsning på bedre kjønnsbalanse gir resultater, og nå sier også mange mediebedrifter at de vil vektlegge flerkulturelt mangfold i større grad. Dette er positivt, men også naturlig, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.
Hun legger til:
- Her har vi en vei å gå som bransje, og her kan vi samarbeide om gode tiltak.
Image-text:
- Undersøkelsen viser at bransjens bevisste satsning på bedre kjønnsbalanse gir resultater, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.
Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB