I dag har «Norges lengste» universitetet som ble til gjennom en fusjon mellom Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag i 2016, ni studiesteder fordelt på Nordland og Trøndelag; Bodø, Levanger, Mo i Rana, Steinkjer, Stjørdal, Namsos, Vesterålen, Nesna og Sandnessjøen.
Dersom rektors forslag går igjennom vil man stå igjen med to campuser og tre studiesteder i 2022. Og kan hende to utdanningssteder med såkalte distribuerte utdanninger som for eksempel nettstudier i Namsos og Stokmarknes/Vesterålen.
Satser på kun to campuser, legger ned Nesna og Sandnessjøen
En videreføring av dagens struktur vil over tid kunne føre til at det utvikles A- og B-lag, både blant vitenskapelig ansatte og studenter. Det vil være en uheldig utvikling for alle parter. Rektor Hanne Solheim Hansen I rapport om studiestedsstruktur
Rektors forslag innebærer at det skal det satses på faglig konsentrasjon og «robuste miljøer» på to større campuser; en i Bodø i Nordland og en i Levanger i Trøndelag. Disse to stedene blir de eneste som skal kalles campuser, og her skal universitetet sterkeste fagmiljøer utvikles og bygges opp.
Mo i Rana (Nordland), Steinkjer (Trøndelag) og Stjørdal (Trøndelag) beholdes som studiesteder for «spissede fagsatsinger», mens Namsos (Trøndelag) og Vesterålen/Stokmarknes (Nordland) blir strippet ned til utdanningssteder for nettbaserte utdanninger, hvis søkergrunnlaget er tilstede.
Teaterutdanningen i Verdal foreslås flyttet til Levanger hvor alle kunst- og kulturfagene skal samles.
Studiestedet Nesna, tidligere Høgskolen i Nesna, og studiestedet Sandnessjøen foreslås lagt ned. Det har lenge vært en frykt på Nesna og snakk om nedlegging der, mens Sandnessjøen ikke har tatt opp studenter de to siste årene og har som sådan vært under avvikling.
Les også sak fra 2016:
Sykepleie konsentreres på tre steder
Mest overraskende er det kan hende at rektor foreslår å legge ned sykepleieutdanningen, vernepleieutdanningen samt paramedisin i Namsos og flytte disse til Bodø og Levanger. I tillegg foreslår hun å utrede framtiden til farmasiutdanningen i Namsos som også ifølge rapporten har svake resultater og er lite attraktiv for studenter.
Rektor peker på at det er utfordrende at Nord universitet i liten grad bidrar til den kunnskapsutviklingen som skjer innen fagområdene i sykepleie. Fagmiljøene er spredt i dag spredt på sju studiesteder, med ulike kvaliteter og attraksjonsverdi og ofte uten kontakt med andre fakulteter. «Innenfor dagens ressursrammer er det ikke mulig å utvikle kvalitativt gode for