Khrono
19.01.2022
Relevant og tilstrekkelig kompetanse på digitale verktøy er den viktigste utfordringen i digital undervisning, både blant ansatte og studenter.
Det er i en ny rapport fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) at manglende kunnskap fortsatt er en betydelig utfordring når det gjelder å nyttiggjøre seg digital teknologi i undervisning.
Les merOvervurderer studentene
Noe av det mest oppsiktsvekkende er at studentene heller ikke ser ut til å ha den tilstrekkelige kompetansen til å få full nytte av digitale, pedagogiske verktøy.
«En viktig refleksjon som kom frem i fokusgruppeintervjuene er at det kanskje har vært en tendens til å overvurdere studentenes kompetanse på dette området. Selv om studenter ofte er storforbrukere av digital teknologi i hverdagen betyr ikke dette nødvendigvis at de har forutsetning for å bruke digital teknologi i en læringssituasjon», heter et i rapporten.
Tidkrevende
Når det gjelder de ansatte er det også digitalkunnskap som er hovedutfordringen. Det gjelder bå