AddToAny

Nesten to millioner nordmenn var innom NRKs valgsending - satte ny mobilrekord

TV 2 kunne ikke måle seg med NRKs seertall på valgnatten.
I snitt fulgte 472.000 valgsendingene til NRK1 mandag kveld, som startet med sendinger fra distriktskontorene kl. 18.00 og fortsatte med nasjonale og lokale sendinger gjennom kvelden. Det opplyser NRK om på egne nettsider.

På det meste var 917.000 innom sendingen samtidig. Det skjedde klokken 21.12, da de første tallene fra forhåndsstemmene var blitt offentliggjort og knust av NRKs eksperter. Totalt var 1.960 000 seere innom NRK1 fra kl. 18.00 til 01.30.

- I en tid der medievanene har forandret seg dramatisk er det fortsatt noen hendelser som trekker mange til kringkastet TV som før. Valgnatten er en av disse. Og som før er det også NRK1 som er publikums førstevalg. Nye medievaner er en del av virkeligheten, og valgnatten ga også rekordhøy trafikk på nrk.no, der flest brukte mobilen, sier analysesjef Kristian Tolonen til NRK.

For fire år siden hadde NRK et snitt på 612.000 seere mellom klokken 19.00 og 03.00 på natten. Da var totalt 2,1 millioner nordmenn innom sendingen i løpet av kvelden.

I år har flere seere flyttet seg over til nett. NRK.no hadde over to millioner unike brukere på valgdagen. Det er en vekst på 37 prosent fra forrige kommunevalg. På mobil økte antall brukere med 79 prosent.

TV 2 fulgte også valget tett mandag kveld. Deres Valgnatt startet klokken 20.55 og hadde et snitt på 148.000 på TV 2 og 31.000 på TV 2 Nyhetskanalen. Det ga andeler på henholdsvis 12,2 og 2,6 prosent.

For fire år siden fulgte 194.000 sendingen på TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen.

Image-text:

Samlet folket:

På det meste var 917.000 innom sendingen samtidig. Det skjedde klokken 21.12, da de første tallene fra forhåndsstemmene var blitt offentliggjort og knust av NRKs eksperter. Skjermbilde: NRK

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Dagbladet jobber hardt for å være først ute med siste nytt innenfor nyheter, sport og underholdning, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord.
Kampanje 17.09.2019
- Vi har mer på hjertet og vil gjerne lage en sesong til, sier produsent Vilje Hagen.
Kampanje 17.09.2019
- Kriminelt gode seertall, sier TV 2.
Kampanje 17.09.2019
- Jeg ville ikke valgt de ordene, sier Eriksen.
Kampanje 17.09.2019
- Vi synes Coop og Norsk Tippings nye stunt smaker litt dårlig, og det er ikke på grunn av språket, skriver Bente Kvam Kristoffersen og Mia Frogner i Trigger.
Kampanje 17.09.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt