NJF-magasinet
01.09.2019
I sommer har sviller, skinner og sporvekslere blitt byttet ut på Drammensbanen og Østfoldbanen. Også stasjoner og tunneler har blitt forbedret.
- Det er nå vi som gjør det viktigste arbeidet. Du kan kjøre tog uten signalanlegg og elektrisitet, men du kan ikke kjøre tog uten jernbaneskinner.
Pål Edvardsen gliser bredt. Sammen med Lars-Kristian Iversen og Vebjørn Lilleng sveiser han sammen de 120 meter lange skinnene. I løpet av et skift klarer de fire til seks skinnesveiser.
- Vi har vært oppe i åtte. Men hvor mye vi klarer avhenger av hvor mye forarbeid som må gjøres, sier Edvardsen.
Det betyr at det i løpet av et skift har blitt lagt mellom en halv og en kilometer nye skinner. I løpet av noen hektiske sommeruker har det vært døgnkontinuerlig arbeid ute i sporene - ett skift på jobb om natten, og ett om dagen.
- Det har gått bra. Vi ble ferdige i tide med det vi skulle gjøre, fastslår Edvardsen.
Les opprinnelig artikkelPål Edvardsen gliser bredt. Sammen med Lars-Kristian Iversen og Vebjørn Lilleng sveiser han sammen de 120 meter lange skinnene. I løpet av et skift klarer de fire til seks skinnesveiser.
- Vi har vært oppe i åtte. Men hvor mye vi klarer avhenger av hvor mye forarbeid som må gjøres, sier Edvardsen.
Det betyr at det i løpet av et skift har blitt lagt mellom en halv og en kilometer nye skinner. I løpet av noen hektiske sommeruker har det vært døgnkontinuerlig arbeid ute i sporene - ett skift på jobb om natten, og ett om dagen.
- Det har gått bra. Vi ble ferdige i tide med det vi skulle gjøre, fastslår Edvardsen.