AddToAny

Myter og ideologi, professor Nordahl?

Myter og ideologi, professor Nordahl?
I min verden er dessverre Nordahls beskrivelse av virkeligheten omtrent som damen som ser på et tynt papirfotografi og kaller dette for virkelighet. For hva forteller egentlig Nordahls bilde fra skolen oss?
En billedkunstner fortalte meg en gang en historie der Picasso angivelig skal ha blitt konfrontert av en dame som spurte ham om hvorfor han ikke han kunne male virkeligheten slik den egentlig var. «Hvordan er virkeligheten da?», ville Picasso vite. «Sånn som på et fotografi» repliserte damen. Picasso spurte om hun hadde et fotografi på seg. Damen fant frem et fotografi av sin mor som hun hadde med seg i vesken. Picasso fikk bilde og snudde bilde av moren mot damen. «Sånn som dette?» spurte han «Ja, akkurat sånn!», svarte hun. Da snudde Picasso fotografiet slik at det eneste synlige var den tynne papirkanten på fotografiet. Deretter spurte han: «Er moren din så tynn?»

Picassos poeng er like relevant i dag som da kunstneren selv levde. Selv om fotografier har blitt digitalisert gjelder de samme prinsippene. Et bilde er et øyeblikks todimensjonal gjengivelse av et lite utsnitt av virkeligheten, et format som aldri kan gi annet enn en idé om den komplekse og dynamiske konteksten bildet er hentet fra.

Slik er det også med ulike undersøkelser fra skolen. De representerer ikke virkeligheten, men er enkle gjengivelser av den komplekse og til dels nokså kaotiske virkeligheten de har sitt utspring fra. I en kronikk i Aftenposten 23. september, gir professor i pedagogikk Thomas Nordahl oss et slikt bilde. Dataene han presenterer er i seg selv uproblematiske, men mer problematisk blir det når han med utgangspunkt i disse dataene uttrykker at de som er kritiske til at det for lite lek og for mye læringspress i første klasse forankrer sine argumenter i ideologi «uten særlig empirisk belegg». Professor Nordahl derimot har åpenbart både svarene og empirien i orden.

Nordahls realitetsorientering for dem som lider av ideologisk villfarelse handler om at undersøkelsen han presenterer viser at elever i første til fjerde trinn trives godt på

Les mer

Flere saker fra Utdanning

Barne- og ungdomsskoleelever i Danmark har talt: her er fem sentrale elementer i god undervisning som gjør at de lærer best. Hva gjør undervisningen i barne- og ungdomsskolen god?
article_web Utdanning 14.10.2018
- De har hatt en tradisjon med mer lærer-initierte aktiviteter og mer strukturerte aktiviteter, og vi har hatt mer fri lek. Men vi ser nå at de to landene beveger seg mer mot hverandre, sier Åsta Birkeland ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).
article_web Utdanning 13.10.2018
10.021 av alle ansatte lærere i grunnskolen i fjor manglet enten pedagogisk utdanning eller hadde kun fullført videregående, viser tall fra SSB.
article_web Utdanning 13.10.2018
Storpuddelen Echo legger seg rolig ned mellom elevene Linnea og Birk. Så setter de to 4.-klassingene straks i gang med å lese høyt fra hver sin bok. - Når det oppstår vanskelige ord i teksten, så pleier jeg å ta i pelsen til Echo.
article_web Utdanning 13.10.2018
To nye rapporter konkluderer med at det fortsatt er store kjønnsforskjeller i norsk skole, og høyere enn i mange andre OECD-land. - Det kan utvikle seg til et samfunnsproblem, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H).
article_web Utdanning 12.10.2018

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt