AddToAny

Motorsport som miljølaboratorium - Samferdsel

Motorsport som miljølaboratorium - Samferdsel
Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi.
Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.

Bilde 3: Renault e.dams som vant team-mesterskapet i 2016-2017 med kjørene Sebastien Buemi og Nico Prost. Foto: michelinmotorsport Innføringen av denne racerserien er en av flere reaksjoner fra motorsportverdenen på den økende miljøfokuseringen i samfunnet.

Hvorfor investerer bilprodusenter, motorsportselskaper, sponsorer mfl. årlig milliarder av kroner på motorsport? Det korte svaret er, som alltid, at de ønsker å tjene penger og ser at motorsport kan være et godt tiltak for å oppnå dette.

For det første brukes det i markedsføringsøyemed. Når man vinner på racerbanen på søndagen, merkes det populært sagt i salgslokalene på mandagen.

For det andre bruker bilprodusentene motorsport til utvikling av nye teknologier, som kan gi produsenten et bedre produkt enn konkurrentenes og dermed økte salgstall.

I jakten på seier jobber tusenvis av bilingeniør

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

DEBATT: «Skulle Norwegian forsvinne fra markedet, er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, som vil skumme fløten og betjene de mest lukrative rutene, med distriktene som de store taperne», skriver Norwegians konsernsjef, Jacob Schram,
Samferdsel 28.03.2020
LITT AV HVERT: Regjeringen ser at store kostnadssprekker innen den pågående jernbaneutbyggingen gjør det usikkert om det planlagte tempoet her kan opprettholdes.
Samferdsel 27.03.2020
Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken.
Samferdsel 27.03.2020
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.
Samferdsel 26.03.2020
LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).
Samferdsel 25.03.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt