AddToAny

Medietilsynet varsler gjennomgang av Idol-innslag - nå gjør TV 2 endringer

- Utformingen av innslaget kan reise noen problemstillinger, sier Medietilsynet.
Tidligere i dag skrev Kampanjeom et innslag i mandagens Idol-sending der programleder Katarina Flatland inviterer seerne til å delta i en konkurranse om å bli stemmen i en ny Solo-reklame, samt få et artisthonorar på 50.000 kroner.

Nå varsler Medietilsynet at de vil se nærmere på saken.

- Slik vi foreløpig vurderer det, kan utformingen av innslaget reise noen problemstillinger i forhold til reglene om produktplassering. Det gjelder særlig spørsmålet om produktplasseringen gis en unødig fremtredende rolle, sier Hanne Sekkelsten, direktør juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet til Kampanje.

Innslaget som er en del av et samarbeid mellom Solo og Idol kommer omtrent 20 minutter ut i programmet og varer i ett minutt.

- Vi kommer til å se nærmere på dette. Dersom vi etter en nærmere vurdering mener innslaget er problematisk, vil vi ta opp dette direkte med TV 2, sier Sekkelsten.

Saken fortsetter etter bildet.

TV 2 klipper i sendingen

Sponsorsjef Ina Rønning i TV 2 sier nå til Kampanje at de vil gjøre endringer i sendingen.

- Vår intensjon har hele veien vært å følge Medietilsynets veileder for hvordan dette skal gjøres. Dersom det er noe vi må justere vil vi selvsagt gjøre det. Det 60-sekunders innslaget for å sette premissene for konkurransen var kun ment for den første episoden av Idol, og er derfor allerede planlagt som 10-sekundere i de kommende episodene. Vi redigerer også reprisen av den første episoden, samt versjonen som ligger på TV 2 Sumo. Utover det vil vi svare Medietilsynet direkte, skriver hun i en e-post til Kampanje.

Gunnar Bodahl-Johansen, faglærer i journalistikk på Norges Kreative Høyskole og mangeårig journalist og redaktør, har vært kritisk til innslaget og menerinnslaget fremstår som ren reklame for Solo. - Dette er mer reklame enn det er noe annet. Hvis man insisterer på at det er en redaksjonell konkurranse, så er det hvert fall stappet fullt av det man i gamle dager kalte tekstreklame. Dette er en markedsføring av Solo som nesten er uten grenser, sier Bodahl-Johansen til Kampanje. - Ikke reklame

TV 2s sponsorsjef har tidligere sagt at programleder Katarina Flatland ikke deltar i noen reklame i sendingen. - Katarina Flatland deltar ikke i noen reklame i sendingene, hun forklarer premissene for konkurransen i den første episoden. Akkurat i premieren på mandag brukte vi litt lenger tid enn vi vil gjøre fremover, nettopp for å forklare seerne tydelig hvordan de kan vinne premien. Fremover vil det være en kortversjon, sier Rønning. Her kan du se innslaget Medietilsynet skal kikke nærmere på:

Image-text:

Skal finne Solo-stjerne:

I premiereepisoden av Idol inviterer programleder Katarina Flatland seerne med i konkurransen «Solo-Idol». Vinneren av konkurransen blir stemmen i ny Solo-reklame. Nå vil Medietilsynet se nærmere på saken. Foto: Thomas Andersen/TV 2

Skal undersøke innslaget:

Direktør juridisk og regulatorisk avdeling. Hanne Sekkelsten, i Medietilsynet. Foto: Medietilsynet / Thomas Ekström.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Mye av planleggingen fra brief til lansering skjer fortsatt i form av kommunikasjon via e-post, telefon og excel-filer.
Kampanje 08.07.2020
- Setter prislapp på 25 millioner kroner etter millionunderskudd for kvinnemagasinet Altså, skriver Gunnar Stavrum.
Kampanje 08.07.2020
- Dette er ikke en kommunikasjonsplan. Dette er en forretningsplan, sier Geelmuyden selv.
Kampanje 08.07.2020
- Men fortsatt er netthandelen betydelig mindre enn handelen i de fysiske butikkene.
Kampanje 08.07.2020
- Tyr til sine samme gamle taler i et forsøk på å berolige oss uten å innfri kravene våre.
Kampanje 08.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt