AddToAny

McDonald's vil ta livet av «junkfood-myten» i ny kampanje

McDonald's vil ta livet av «junkfood-myten» i ny kampanje
- Vi ønsket å lage reklame for norske råvarer som viser et ekte og ærlig bilde av landbruket, sier rådgiver Aleksander Hetland i reklamebyrået Nord DDB.
McDonald's lanserer nå sin største kampanje i 2020 i samarbeid med deres reklamebyrå Nord DDB og deres mediebyrå OMD. I kampanjen adresserer McDonald's for første gang anklagene om at maten de serverer er «junkfood». Med seg på laget har de også leverandørene deres Bama, Findus og Nortura.

- Vi skal på ingen måte korrigere folk som kaller maten som serveres på McDonald's for junkfood, men vi ønsker å fortelle om hvor maten faktisk kommer fra: at det er storfekjøtt fra Vågå og salat fra Sylling, sier markedssjef Mari Husby i Food Folk Norge.

McDonald's ønsker i sin nye kampanje å løfte frem bøndene som produserer råvarer til dem.

- McDonald's er avhengig av norske bønder, og vår målsetning er å kjøpe mest mulig lokale råvarer. Med høyt volum og mange gjester innom hvert år er vi en stor innkjøper, og er i så måte med på å bidra positivt til norsk landbruk og å holde kulturlandskapet ved like, sier Husby.

Her kan du se en av de nye reklamefilmene:

Nord DDB: - Mer effektivt at norske bønder står frem

- Vi ønsket å lage reklame for norske råvarer som viser et ekte og ærlig bilde av landbruket fremfor konstruerte nasjonalromantiske glansbilder vi er vant til å se fra mange andre aktører, sier rådgiver Aleksander Hetland i Nord DDB.

Nord DDB-rådgiveren sier de derfor måtte tenke nytt.

- Og ikke ulikt «Stjel våre ansatte»-kampanjen, adressere en myte som handlet om mat av dårlig kvalitet. Istedenfor å dysse dette ned tror vi det er mer effektivt at norske bønder står frem og forteller om den unike råvarekvaliteten de faktisk leverer til McDonald's. Og om noen skulle kalle maten «junkfood» står bøndene gjerne frem som stolte produsenter av nettopp «junkfood» - fordi de vet bedre enn noen hva maten faktisk er laget av, sier Hetland.

- Si høyt det alle tenker Karine Rød Haraldsson, Business Manager i Findus Norge, en av McDonald's leverandører, sier det er spennende å se restaurantkjeden ta det et steg lenger enn andre.

- Ideen med å si høyt det alle tenker er nytenkende og vi håper reklamen gjør at forbrukeren forstår hvor profesjonelt McDonald's jobber med sine norske leverandører og deres bønder, sier Rød Haraldsson.

Også leverandør Nortura skryter av kampanjen.

- Nortura består av om lag 17 000 norske bønder som hver eneste dag jobber for å forsyne landet med sunn, trygg og ren mat. Denne kampanjen ville vi være med på fordi den viser hvordan bonden driver, og hvorfor kjøttet og eggene vi leverer til McDonalds er førsteklasses råvarer, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef Nortura.

- McDonalds forteller dette på en ny og dristig måte - og vi håper at alle som spiser «junkfood»- maten skal bli like stolte som oss over alt det gode vi produserer i Norge, fortsetter Hagerup.

Kampanjen rulles ut på TV, kino, utendørs og digitalt denne uken.

Image-text:

Løfter frem norske bønder:

McDonald's vil i deres nye kampanje avlive myten om at maten deres er «junkfood» ved å vise hvor råvarene faktisk kommer fra. - McDonald's er avhengig av norske bønder, og vår målsetning er å kjøpe mest mulig lokale råvarer, sier markedssjef Mari Husby i Food Folk Norge.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Skal ta en enda tydeligere posisjon ut i markedet og knytte seg tettere opp mot Amedias merkevare.
Kampanje 21.09.2020
Premiere-episoden er det mest sette enkeltprogrammet på Dplay de siste 100 dagene.
Kampanje 21.09.2020
- I dag pantes ni av ti flasker og bokser her til lands. Vårt mål er å få inn den tiende også, sier markedsdirektør.
Kampanje 21.09.2020
- 2019 går inn i historien som et av de aller mest spennende årene vi noensinne har hatt, sier partner.
Kampanje 21.09.2020
Sponsor- og Eventforeningen er ikke blitt rådført før regjeringen legger frem sin krisepakke mandag ettermiddag.
Kampanje 21.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt