AddToAny

Litiumione-batteriet ga nobelpris: Slik kan man doble kapasiteten i dagens batterier

Artikkelen er oppdatert oktober/november 2019. Rekkeviddeangst skiver seg fra mengden elektrisk energi det er mulig å lagre i et batteri.
I dag er det litiumionebatterier som er den dominerende teknologien, men oppbygging av nesten alle batterier følger det samme prinsippet uansett teknologi.

Det betyr at det først og fremst er tre måter å dytte mer elektrisk energi inn i batteriet. Man må forbedre anoden, katoden og elektrolytten som skiller de to.

Vekt og pris

Sammenliknet med en bil med forbrenningsmotor veier energilageret gjerne ti ganger så mye. Men en slik sammenlikning blir aldri rettferdig siden vekten av forbrenningsmotor, girboks, dynamo eksosanlegg og annet er mye tyngre enn en elektromotor. Dessuten utnytter elektromotoren drivstoffet ekstremt mye bedre enn en forbrenningsmotor.

Likevel har elbiler og andre batteriopererte ting behov for tettere lagring. Vi trenger en dobling eller mer av energitettheten, men også et fortsatt prisfall. Det er først og fremst det kontinuerlige prisfallet som har gjort batteriet så attraktivt, enten det sitter i en bil eller brukes til å lagre strøm fra fornybare kilder.

Dessverre består det meste av vekten i et batteri av annet enn litiumet som bærer ladningen frem og tilbake. Det er oksygen, metall, karbon, elektrolytt, separator, innkapsling, styring, kjøling, strømledere, osv. Selv om det er gode muligheter til å få ned anodevekten, er det mye igjen som ikke lar seg fjerne.

Mer robust, og mer kapasitet i katoden

En av de siste gode n

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Et par noter i en notatbok er alt som finnes om den tyske komponisten Ludwig van Beethovens 10. symfoni. Kunstig intelligens skal prøve å fullføre den.
Teknisk Ukeblad 14.12.2019
Kan erstatte fluor. Kan erstatte fluor. I høst ble det europeiske patentet med den noe anonyme tittelen «Ski Wax» gyldig i Norge. Eieren er Brav, som står bak merkevaren Swix.
Teknisk Ukeblad 14.12.2019
Naturens dypeste mysterier og hemmeligheter har enormt potensial for næringsmessig nyskaping og for store vitenskapelige gjennombrudd. Her må Norge henge seg på, om man ønsker å henge med i verdensledende forskning.
Teknisk Ukeblad 13.12.2019
Den nedlagte flystasjonen Vandel ved Billund får enda en solcellepark, noe som bringer den samlede kapasiteten i området opp til 268 MW.
Teknisk Ukeblad 13.12.2019
- Vi som sektor ser at dette er en betydelig utfordring, sier Norsk Olje og Gass.
Teknisk Ukeblad 13.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt