AddToAny

Litiumione-batteriet ga nobelpris: Slik kan man doble kapasiteten i dagens batterier

Artikkelen er oppdatert oktober/november 2019. Rekkeviddeangst skiver seg fra mengden elektrisk energi det er mulig å lagre i et batteri.
I dag er det litiumionebatterier som er den dominerende teknologien, men oppbygging av nesten alle batterier følger det samme prinsippet uansett teknologi.

Det betyr at det først og fremst er tre måter å dytte mer elektrisk energi inn i batteriet. Man må forbedre anoden, katoden og elektrolytten som skiller de to.

Vekt og pris

Sammenliknet med en bil med forbrenningsmotor veier energilageret gjerne ti ganger så mye. Men en slik sammenlikning blir aldri rettferdig siden vekten av forbrenningsmotor, girboks, dynamo eksosanlegg og annet er mye tyngre enn en elektromotor. Dessuten utnytter elektromotoren drivstoffet ekstremt mye bedre enn en forbrenningsmotor.

Likevel har elbiler og andre batteriopererte ting behov for tettere lagring. Vi trenger en dobling eller mer av energitettheten, men også et fortsatt prisfall. Det er først og fremst det kontinuerlige prisfallet som har gjort batteriet så attraktivt, enten det sitter i en bil eller brukes til å lagre strøm fra fornybare kilder.

Dessverre består det meste av vekten i et batteri av annet enn litiumet som bærer ladningen frem og tilbake. Det er oksygen, metall, karbon, elektrolytt, separator, innkapsling, styring, kjøling, strømledere, osv. Selv om det er gode muligheter til å få ned anodevekten, er det mye igjen som ikke lar seg fjerne.

Mer robust, og mer kapasitet i katoden

En av de siste gode n

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Automatiserte droner skal samarbeide om å inspisere jernbaner og broer - og til og med lade seg selv ved hjelp av strømmaster.
Teknisk Ukeblad 05.07.2020
Norske forskere undersøker om soling kan ha effekt mot koronasmitte. - Det kan tyde på at vitamin D gir en del beskyttelse, sier sjefforsker.
Teknisk Ukeblad 05.07.2020
Vi tester nattkamera til bil. Det er et trist faktum at solen har snudd. Fra nå av blir det mørkere. Ikke raskt ennå, men når vi nærmer oss slutten av august kryper kveldsmørket ubønnhørlig tilbake.
Teknisk Ukeblad 05.07.2020
I 2021 skal en saltørken i Bolivia være stedet der hastighetsrekorden for elektriske motorsykler skal slås. Modellen heter Voxan Wattman, og overskuddsvarmen blir avkjølt med tørris.
Teknisk Ukeblad 05.07.2020
Teknologi som startet med videoringeklokker blir nå et fullt boligalarmsystem
Teknisk Ukeblad 04.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt