Elektrisk drevet godstransport på landeveien California-baserte Tesla er blant dem som arbeider med saken. Illustrasjon: Tesla. Norge har gjennom FNs rammekonvensjon om klimaendringer meldt inn en 40 prosents utslippsreduksjon i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Transportsektoren forventes å ta en stor del av denne reduksjonen, selv om reduksjonen ikke er fordelt sektorvis (St. Meld. 33 (2016-2017)). I tillegg har EU en ambisjon om at all varedistribusjon i by skal være CO2-fri innen 2030 (ibid).
Vi ser stadig at nye batterielektriske og hydrogenelektriske kjøretøyer og fartøyer lanseres. Men hvor langt har implementering av lav- og nullutslippsteknologi kommet når det gjelder godstransport på vei? Dette belyses i denne artikkelen.
Av energibærere som nevnes er batterielektrisitet, hydrogen og biodrivstoff de viktigste bidragsyterne til utslippsreduksjon.
Siden biodrivstoff i stor grad kan tas i bruk med dagens fremdriftsteknologi, vil biodrivstoff ikke være i fokus i denne artikkelen, selv om det er viktig med tanke på reduserte utslipp fra godstransporten på vei.
Vi omtaler i denne artikkelen derfor ny fremdriftsteknologi med batterielektrisitet og hydrogen som energibærere i godstransporten på vei.
Elektrisitet
Elektriske kjøretøyer tar stadig en større andel av personbilmarkedet, i Norge med 4 prosent av bilbestanden og 20 prosent av nybilsalget i 2017. Men elektrisk fremdrift er i liten grad utbredt - både i Norge og verden for øvrig - når det gjelder godskjøretøyer, spesielt større lastebiler. En ofte påpekt årsak til dette er størrelse og rekkevidde, som begrenser hverandre.
I godstrans