- Ungdommen har en sterk stemme og ønsker bærekraftige løsninger. Det ønsker vi å tilby. Vi ser det som en mulighet at flere velger alternativer til kjøtt. Det er fullt mulig for oss å produsere nye kjøttfrie eller kjøttreduserte retter, sier Guro Espeland, daglig leder hos kjøttprodusenten Jæder.
Gjennom forskningsprosjektet Grønt-i-kjøtt har flere slike produkter sett dagens lys, og Jæder har med hjelp av Nofimas fagfolk satt standarden for en ny produktkategori: kjøttprodukter med en betydelig andel grønnsaker.
Skal være både sunt og godt
- Ideen bak forskningsprosjektet var å utvikle bærekraftige og sunne hverdagsprodukter bestående av kvernet kjøtt med en høy andel grønnsaker, opptil 49 prosent, forteller seniorforsker Grethe Iren Borge i Nofima.
Så langt består produktserien +Grønt av fire produkter: kjøttboller, kyllingboller, karbonader og pølser.
Disse produktene selges til hoteller, restauranter og andre serveringssteder. De inngår i Adams matkasser og i ferdigretter fra F