Skal vi forstå og klare å gjøre noe med den reduserte søknaden til lærerutdanning er det hensiktsmessig å skille mellom de lange lærerutdanningene (masterutdanning på 5 eller 6 år) og de korte lærerutdanningene (bachelorgrad). Lærerutdanningene for barnetrinnet, ungdomstrinnet og allmennfag i videregående skole er i dag lange lærerutdanninger, mens lærerutdanning for barnehage og yrkesfag i videregående skole er korte lærerutdanninger. Skal en sammenligne lærerutdanning med andre utdanninger er det naturlig å sammenligne de lange lærerutdanningene med profesjonsutdanninger på masternivå og sammenligne de korte lærerutdanningene med profesjonsutdanninger på bachelornivå.
Et særtrekk ved lærerutdanningene er at de i betydelig grad er regulert av departementet. Det dreier seg om detaljerte rammeplaner, krav om nasjonale retningslinjer, dels opptakskrav ut over generell studiekompetanse, nasjonal deleksamen i matematikk i enkelte utdan