I land som England, Tyskland og Sverige er 20 til 30 prosent av fotballpublikummet kvinner, ifølge det vitenskapelige tidsskriftet Soccer and Society.
Nå viser ny forskning at de svenske supporterkvinnene lager sin egen tydelige kultur og identitet både på tribunen og i sosiale medier.
De har for eksempel egne logoer, kontoer på sosiale medier, klistremerker, bannere og arrangerer egne turer til bortekamper.
- Kvinnene sier at «tribunen er det eneste stedet hvor vi virkelig kan være den vi er og oppføre oss som mennene gjør». De opplever også respekt fra de mannlige supporterne fordi de kan fotball og støtter laget sitt 100 prosent, sier forsker Aage Radmann ved Malmö universitet i en pressemelding.
Sosiale medier er en stor del av kulturen
Den svenske studien er basert på intervjuer med fans i fem kvinnelige supporterklubber for herrelag: Malmösystrar (Malmö FF), Gulsvarta Systrar (IF Elfsborg), BajenBaes (Hammarby IF), Blue Striped Ladies (Djurgårdens IF) og Pekingsystrar (IFK Norrköping).
Supporterklubbene startet mellom 2012 og 2017.
Studien ana