Det vi vil gjøre må bli det vi gjør!
Det er et gap mellom det vi sier at vi skal gjøre og det vi faktisk gjør. Denne ubalansen er ikke negativ bare for miljøet, men også for oss som forbrukere. Fordi vi ønsker å leve i harmoni med oss selv og med verden rundt oss. Forskning viser at vi er klar over hvor skadelig dagens forbruk er for miljøet, men at det ikke påvirker de faktiske handlingene våre særlig mye. Vi føler oss overveldet av kompleksiteten i situasjonen og all informasjon vi blir bombardert med hver dag. Vi bruker dette til å rettferdiggjøre vår passivitet. Men vi kan ikke lengere la dette stoppe oss i å ta vår del av ansvaret.
Etterspørsel og tilbud henger sammen. Hvis vi kjøper færre klær, produseres det mindre klær.
Gjennom en grundig litteraturgjennomgang av forskning som tar for seg bærekraft i motesammenheng, enten det gjelder produksjon, design, forbruk eller kommunikasjon, har jeg funnet noen interessante fellesnevnere. Disse har jeg satt i system og laget en enkel guide til hva vi som forbrukere kan gjøre for å bidra til at vi når de miljømessige målene vi sammen har satt oss.
Steg 1: Kjøp færre plagg og bruk de du har mer
HovedaÌrsaken til det økende forbruket er at motebransjens trender skifter så raskt at vi hele tiden føler et behov for nye ting. «Fast-fashion»-kjeder som H&M og Zara har 52 sesonger i aÌret og ikke 2 som var vanlig før. Fast