En positiv konsekvens av økt digitalisering er at vi som er ansatte i høyere utdanning, i større grad lærer av hverandre og bygger videre på hverandres kunnskap og erfaringer. Vi fører det jeg oppfatter som en mer kollektiv samtale om undervisning og læring. Vi opptrer oftere som læringsarkitekter og er mer opptatt av å finne ut hvordan vi skal fremme læring og etablere konstruktive læringsrom. Felles erfarte utfordringer skaper grunnlag for felles leting etter løsninger. Slik jeg ser det, blåser det en konstruktiv læringsvind over høyere utdanning. Det setter kultur for kvalitet på dagsordenen på en ny måte.
Vi kan komme til å miste noe viktig hvis både ansattes og studenters hverdag preges av hopping fra digital læringsressurs til læringsressurs eller fra webinar til webinar
Hilde Larsen Damsgaard, USN
En annen positiv konsekvens av den økte digitaliseringen, er at det utvilsomt er mye lettere å delta i ulike sammenhenger der ny kunnskap presenteres, når vi gjennomgående møtes på nett. Digitale konferanser, seminarer, webinarer og festivaler er mer inkluderende fordi deltakelsen koster lite eller ingenting, og fordi den hindringen som ligger i geografiske avstan