AddToAny

Kunne universitetene like gjerne bygge om auditorier og lesesaler til parkeringshus og kjøpesentre, og bare tilby fjernundervisning?

Kunne universitetene like gjerne bygge om auditorier og lesesaler til parkeringshus og kjøpesentre, og bare tilby fjernundervisning?
Nettstudentene kan sikkert oppnå gode karakterer til eksamen, men er vi garantert at de blir gode jurister? Jeg vil svare nei.
Hvorfor skulle ikke flere universiteter og høyskoler kunne tilby juristutdannelse? Jeg har ikke noe godt begrunnet svar på dette. Men jeg kan stille et annet spørsmål: Hvorfor kan ikke hvem som helst lese pensum i jus hjemme i sin egen stue, følge forelesninger på internett og deretter melde seg opp til eksamen? Om det skulle være påkrevet, kunne de levere noen øvelsesoppgaver underveis. Foretaksomme ferdig utdannede jurister ville sikkert stå klar til å rette og kommentere, mot et passende vederlag.

Sagt på en annen måte: Hvorfor fortsetter vi å kreve at studenter samles ved universiteter og høyskoler, når all den kunnskapen de trenger, er tilgjengelig i deres eget hjem?

Kunne universitetene like gjerne bygge om auditorier og lesesaler til parkeringshus og kjøpesentre, og bare tilby fjernundervisning? Erfaringene fra covid-19-epidemien tilsier at vi har gått lenger i å kreve fremmøte enn vi burde. Det har vist seg fullt mulig å drive nettbasert undervisning, og det er pinlig at vi ikke var kommet lenger i forberedelsene da vi fikk bruk for dem, på tross av flere tiår med planer og snakk (og i tillegg store investeringer, som vi ikke har hatt mye glede av).

Universitetenes insistering på fysisk fremmøte i en situasjon med farlig smittsom sykdom fortjener ikke å bli husket som noe følgeverdig eksempel. Men hva vil gå tapt hvis studenter ikke lenger møtes, eller ikke kommer i direkte kontakt med sine lærere?

Nettstudentene kan sikkert oppnå gode karakterer til eksamen, men er vi garantert at de blir gode jurister? Jeg vil svare nei. Utdannelse er mer enn å ta til seg faktakunnskap. Det å bli jurist er noe annet og mer enn å lese rettsvitenskap og sette seg inn i rettspraksis. For å bli prest holder det ikke å studere Bibelen og lese teologiske bøker. Man blir heller ikke historiker av å lære seg historiske data.

Det å ta en akademisk utdannelse innebærer å la seg forme gjennom studiet av sine fag og av samværet med lærere og medstudenter, for å bli opptatt i det etiske fellesskap som utdannelsen sikter mot. En god jurist bør også ha erfaring fra videre fellesskap, som universitetene gir en unik sjanse til. Det er viktig å bli konfrontert med andre fag og andre synsmåter enn ens egne. Det er viktig å dyrke samvær med studenter fra andre fakulteter og med forskjellig bakgrunn og livserfaringer. Det er slik man vinner innsikt i samfunnet, og det er slik man vinner innsikt i seg selv. Jeg tror at begge deler er verdifulle og nødvendige for å bli en god og ansvarsbevisst yrkesutøver i jus. Som i mange andre fag.

Ikke dermed sagt at det bare er ved tradisjonelle breddeuniversiteter at man kan utdanne jurister. Tvert om kan det være en ulempe at juristene får for god anledning til å holde seg for seg selv når universitetene blir for store. Jeg er ikke sikker på at det var klokt å la Det juridiske fakultet bli alene igjen i Oslo sentrum da de øvrige fakultetene flyttet til Blindern. Men jeg er overbevist om at det ikke vil være bedre å opprette et jusstudium innenfor en handelshøyskole, der nærmiljøet for studenter og lærere vil være opptatt av én ting: hvordan drive forretning og tjene penger.

Image-text:

Men hva vil gå tapt hvis studenter ikke lenger møtes, eller ikke kommer i direkte kontakt med sine lærere? Illustrsjonsfoto: Berit Keilen / NTB

Gå til mediet

Flere saker fra Forskerforum

- Vi får en kompetent statsråd som kjenner sektoren veldig godt, og som er klar til å sette i gang fra dag én. Og så er det gøy med en forsker som forskningsminister.
Forskerforum 26.02.2024
Instituttbestyreren var en trivelig kar i de gode gamle dager. En som støttet medarbeiderne når det trengtes, og fordelte det som var av midler, rettferdig og klokt. Som en trygg far i huset.
Forskerforum 26.02.2024
• er landets største og ledende fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling.
Forskerforum 26.02.2024
Kor langt inn på norsk side strekk grensehandelen med Sverige seg? Butikkdata frå NorgesGruppen gjev nokre svar.
Forskerforum 26.02.2024
Forskerforbundet har over 280 store og små lokallag, og et av de mindre finner vi i administrasjonen på Stortinget. Der har Forskerforbundet manglet en egen tariffavtale. Men nå er avtalen i boks.
Forskerforum 26.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt