AddToAny

Kritiserer ny ytringsfrihetskommisjon for manglende teknologikompetanse

Kritiserer ny ytringsfrihetskommisjon for manglende teknologikompetanse
Leder for kommisjonen, Kjersti Løken Stavrum, kjenner seg ikke igjen i kritikken.
Fredag forrige uke ble de 18 oppnevnte medlemmene i Ytringsfrihetskommisjonen - som skal ledes av Kjersti Løken Stavrum - kunngjort. Blant dem er flere pedagoger, akademikere, journalister og skribenter.

- De skal bruke sine kunnskaper og engasjement til å utrede de sosiale, teknologiske, juridiske og økonomiske rammene for ytringsfrihet i Norge i dag. Kommisjonen skal engasjere til debatt og se på trusler mot ytringsfriheten og hvordan vi kan styrke det offentlige ordskiftet, sa kultur- og likestillingsminister Abid Raja da.

Nå kritiseres den for manglende teknologikompetanse.

Heidi Austlid, administrerende direktør i IKT Norge, mener det er synd at sammensetningen i utvalget ikke gjenspeiler de teknologiske utfordringene samfunnet står overfor.

- Det er synd at kommisjonen, i den tida vi lever i, ikke har spiss-teknologikompetansen inne. Teknologiutviklingen går raskere enn noen gang. Både for norsk innhold, konkurranse, demokrati-, ytrings- og samfunnsutviklingen, byr dette på store utfordringer og muligheter. Et tydeligere teknologifokus i sammensettingen ville derfor vært klokt, sier Austlid til Kampanje,

Videre forteller hun at IKT Norge, som bransjeorganisasjon for digitale næringer, har stilt seg til disposisjon for Ytringsfrihetskommisjonen.

- Vi håper kommisjonen og Kulturdepartementet benytter muligheten til å få denne kunnskapen, og vi bidrar gjerne.

- Oppsiktsvekkende

Lignende kritikk ble fremmet av Peter Bae Brandtzæg, førsteamanuensis ved instututt for medier og kommunikasjon ved UiO og sjefforsker ved Sintef Digital, i et innlegg hos Aftenposten i går.

«Hele 18 medlemmer, og så er det ingen med spesialkompetanse i teknologi?», skriver Brandztæg - som mener det er ingenørene, ikke journalistene og redaktørene, som setter premissene for ytringer i 2020 og fremover.

- Stikkord er store globale teknologiplattformer (Facebook, Google, Amazon), algoritmer, datafisering, kunstig intelligens, tingenes internett, personvern, manipulering og utfordringer innen cybersikkerhet. Samtlige trekk blir styrende for den nye ytringsoffentligheten, skriver Brandztæg videre.

Han kaller den manglende teknologikompetansen «oppsiktsvekkende», ettersom «de teknologiske utfordringer var hele mandatet til den nye kommisjonen».

- Skal hente inn kunnskap

Den oppnevnte lederen i Ytringsfrihetskommisjonen, tidligere journalist og redaktør Kjersti Løken Stavrum, sier at hun har registrert kritikken, men at ikke kjenner seg igjen i den.

- Vi har for eksempel Bente Karlsnes (førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania red.anm.), og selv jobber jeg en del med teknologi. Det er ikke en lydmur rundt denne kommisjonen, vi skal hente inn kunnskap der vi trenger det, sier Løken Stavrum og fortsetter:

- Jeg registrerer at noen mener kommisjonen mangler varslere, noen mener at vi mangler folk fra arbeidslivet, mens andre mener vi mangler funksjonshemmede eller eldre. Det kan godt stemme, men vi står fritt til å hente inn i kompetanse.

Den administrerende direktøren i Stiftelsen Tinius mener kritikerne heller bør lese kommisjonens mandat og komme med innspill.

- Det er Kulturdepartementet som har oppnevnt utvalget, og jeg tror dette er en bra kommisjon, avslutter hun.

Kampanje har vært i kontakt med Kulturdepartementet, men de har foreløpig ikke kommet tilbake med svar på kritikken.

Image-text:

Ytringsfrihetskommisjonens leder med kulturministeren:

Kjersti Løken Stavrum med kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raj under presentasjonen av den nye ytringsfrihetskommisjonen på Litteraturhuset i Oslo fredag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

SMFB står bak Freias nye reklamekampanje.
Kampanje 30.03.2020
- Når «alt» stenger får man mer tid, men hva brukes tiden på, skriver Håvard Ose, Hallvard Aase-Nilsen og Christian Bø i Mediacom.
Kampanje 30.03.2020
- Det er ikke sant at undersøkelsen utelukkende er basert på svar fra kundelister, skriver Regi-sjef Robert Skölfman i dette svaret til byråleder Pelle Stensson i Dentsu Aegis.
Kampanje 30.03.2020
Lukas Aasbø har startet i Hausmann som grafisk designer.
Kampanje 30.03.2020
Nå må toppsjef Rolv Erik Ryssdal jobbe for å få ned kostnadene.
Kampanje 30.03.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt