- Jeg synes det er fantastisk å se hvordan mennesker kaster seg rundt, bidrar og lager nye systemer i full fart for at dette skal gå rundt, sier hun.
- Det er noe jeg håper vi tar med oss videre fra en absurd situasjon.
Kan få råd om korona
Koronatelefonen er opprettet for å bistå legevakten. Hit kan de som mistenker at de er smittet, ringe for å få råd.
De som er veldig syke, skal ikke ringe koronatelefonen, men til legevakttelefonen 116117 eller nødnummeret 113.
Telefonen er bemannet på dag og kveld og besvarer i underkant av 1000 telefoner i døgnet.
Teknisk sett er Fosnæs beordret, men hun sier hun ble spurt.
- Hva tenkte du da?
- Jeg tenkte: Det er såpass.
Hun forklarer:
- Dette var før regjeringen kom med restriksjonene om ikke å reise til utlandet og før skolene ble stengt.
Spørsmålet fikk henne til å forstå alvoret.
- Det er en pandemi, og det er tragisk for dem som blir rammet. Men det oppleves trygt å se hvor mange som hiver seg rundt for å få ting til å gå. Det gjelder ikke bare helsepersonellet som sitter og svarer, men også andre typer personell, som de som ordner det tekniske.
Et stort arbeid
Ragnhild Fosnæs er én av 70 som svarer på koronatelefonen. De aller fleste er sykepleiere, men det er også mange medisinstudenter og sykepleierstudenter, i tillegg til vernepleier, sosionom og to ergoterapeuter.
Lederen for tjenesten, Stine Eugenie Hansen, jobbet som helsesykepleier i bydel Alna da hun ble spurt om å jobbe for koronatelefonen.
- Det har vært et stort og omfattende arbeid, forteller hun.
- Jeg vet ikke om j