AddToAny

Koronasmell på 17,9 prosent i reklamemarkedet

Koronasmell på 17,9 prosent i reklamemarkedet
- Vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss, sier Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Mediebyråene i Mediebyråforeningen kjøpte reklameplasseringer på vegne av norske annonsører for 3,97 milliarder kroner i løpet av første halvår. Det utgjør en omsetningssvikt på 17,9 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, men lederen for foreningen mener mye tyder på at markedet er på bedringens vei.

Tallene deres viser en omsetning på 675,6 millioner kroner i juni i år. Det er kun 1,5 prosent lavere enn omsetningen i samme måned i fjor. Til sammenligning viste tallene for april en nedgang på hele 43 prosent fra april i fjor.

- Mai ble en bedring i forhold til april. Og isolert sett ble ikke juni i år mye svakere enn juni i fjor. Det ble minus i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor, men nedgangen var ikke stor. Det er positive tegn, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Etter årets seks første måneder er internett ned med 10,8 prosent, mens TV er ned med 18,2 prosent. Det gir kanalene en markedsandel på henholdsvis 39 prosent og 36,9 prosent.

- Internett og TV er fremdeles de store gigant-plattformene i reklamemarkedet vårt. Ingen av kanalene har vokst i første halvår, men internett har krympet langt mindre enn TV. Derfor troner nå internett som den soleklare ener hva markedsandeler angår etter halvgått 2020, sier Merete Mandt Larsen.

Den kategorien innen internett som faller minst etter seks måneder er sosiale medier, med et fall på bare 4,2 prosent.

- Vi registrerer at sosiale medier er den enkeltkanalen som faller minst så langt i år. Og det skjer til tross for at det har vært mye diskusjon og støy rundt sosiale medier som kanal, med diverse boikottaksjoner fra annonsører i juli måned, sier Merete Mandt Larsen.

Kino og utendørs har fått den største koronasmellen. Etter seks måneder er kino ned med 55,1 prosent, mens utendørs er ned 41,2 prosent.

- Dette er kanaler som virkelig har fått føle covid-19-situasjonen på kroppen. Medier som lever av å samle masser av mennesker på fysiske steder, har opplevd dramatiske nedturer, sier Merete Mandt Larsen.

Hun tror andre halvår blir bedre for markedet som helhet.

- Vi sitter ikke på noe fasitsvar i forhold til reklameutviklingen det kommende halvåret. Men vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss. Utviklingen de siste to månedene kan tyde på lysere tider. Men faren er ikke over, sier Merete Mandt Larsen.

Image-text:

Tror på lysere tider:

Koronapandemien har gitt en massiv omsetningssvikt for norske mediebyråer, men daglig leder i Mediebyråforeningen, Merete Mandt Larsen, ser lysere på andre halvår. Foto: Eivor Eriksen

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Vi er opptatt av at holdninger til plasseringer i skatteparadis fra norsk side ikke svekkes, sier Julie Brodtkorb.
Kampanje 10.08.2020
Knowit i Norge opplevde en liten tilbakegang på omsetningen i andre kvartal, men er fornøyd tross alt.
Kampanje 10.08.2020
- Kriseledelse er ledelse på steroider, sier nyansatte Sebastian Stein.
Kampanje 10.08.2020
- Kan fremstå som at man er mer opptatt av å være kjendispolitiker enn de politiske sakene, sier medieprofessor.
Kampanje 10.08.2020
En ny kampanje fra Obs byr på løsninger for barnefamilier som skal tilbake til hverdagen.
Kampanje 09.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt