AddToAny

Koronaepidemiene i Norge og Sverige går hver sin vei

Koronaepidemiene i Norge og Sverige går hver sin vei
Samferdselen er gått i dvale. Hvor lenge skal det vare? Det avhenger av utviklingen i koronapandemien. Av særlig betydning for oss her i steinrøysa er smitteutviklingen på begge sider av Kjølen og tiltakene for å begrense spredningen.
For bedre å forstå dynamikken i koronaepidemien har jeg satt opp en svært enkel regnearkmodell. Den har fått navnet KORMOD og skal

med kortest mulig forsinkelse følge utviklingen i koronaepidemiens reproduksjonstall (R), som angir hvor mange nye smittede som genereres per smitteførende person, og

i samsvar med dette beregne en eller flere baner for smittespredningen noen uker eller måneder framover.

Modellen KORMOD

KORMOD bygger på et ytterst beskjedent datamateriale - ikke noe annet enn tallene på nye positive koronaprøver, som offentliggjøres og oppdateres hver dag av Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge og Folkhälsomyndigheten i Sverige. Som vi skal se, inneholder disse få tallene forbausende mye informasjon.

Vi antar, i tråd med FHIs modell, at koronaviruset har en latenstid på 3 dager fra mottatt smitte, deretter følger en smittsom periode på 7 dager. Det innebærer at det i gjennomsnitt går 6 dag fra en person blir smittet til vedkommende bringer smitten videre.

Insidens og prevalens

Da kan vi, på grunnlag av tallene for nye registrerte smittede (insidensen), sortert etter prøvetakingsdato, lett bereg

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt