AddToAny

Konkurrenten har solgt over én million frossenpizzaer på 16 uker: - Skjerper oss

Men også Big One og Grandiosa har økt salget etter inntoget av Peppes Pizza.
Den norske merkevaregiganten Orkla solgte mer mat og snacks i første halvår i år enn i samme periode i fjor. Mens pleie- og såpeproduktene de selger under Orkla Care-paraplyen møter motstand, går salget av frossenpizza og sjokolade unna.

I første halvår hadde Orkla Foods en organisk omsetningsvekst på 2,4 prosent. Også Orklas frossenpizzaer Grandiosa og Big One har fremgang, og det til tross for at de har fått helt ny konkurranse fra Peppes Pizza i frysedisken.

- Konkurransen fra Peppes skjerper oss og bidrar til vekst i markedet som også vi tar en andel av. Peppes' inntreden viser at det er mulig å komme inni det norske markedet med pizza produsert i Italia, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla.

Selv produserer Orkla sine frossenpizzaer på Stranda.

Selger frossenpizza for 1,2 mrd.

Tall fra Orkla viser at nordmenn har kjøpt frossenpizza for mer enn 1,2 milliarder kroner i årets seks første måneder. Det er en vekst på 11 prosent fra samme periode i fjor i verdi. I volum er veksten på 4,5 prosent. Differansen skyldes at nylanseringen Peppes Pizza har en pris som er snaue 40 prosent høyere enn gjennomsnittet i frysedisken.

- Peppes bidrar til kategorivekst i en meget stor og viktig kategori for handelen. Alle vokser. Det er til glede for forbruker, kunder og oss som lager pizzaene. Konkurranse skaper vekst, sier kategoridirektør Inger Lise Eliassen i Scandza, som driver Peppes-merkevaren i dagligvaren.

Hun forteller at salget går bra «i alle kanaler» og at lanseringen av frossenpizzaen ikke skal ha påvirket salget av andre Peppes-produkter negativt, snarere tvert imot.

- Både kundene og vi er godt fornøyd med salget av Peppes Pizza-produkter i butikk. Frossenpizzaen selger godt og vi selger mer enn noensinne av våre Peppes Hjemmesnekra-produkter, sier hun til Kampanje.

- Godt nytt for forbrukerne

Peppes Pizza har fra lanseringen i uke 8 til og med uke 24 tatt en andel på 8,7 prosent i verdi. Det betyr at de har solgt over én million frossenpizzaer.

- Det er beinhard konkurranse i butikkene, og veldig ofte tilbud på frossenpizza. Det er derfor ekstra gledelig å se at mange setter pris på vår håndlagede, langtidshevede og stenovnsbakte pizza, selv om den i snitt er 39 prosent dyrere enn gjennomsnittspizzaen.

- Hvordan har konkurransen vært?

- Dette er en kategori hvor det alltid investeres mye i reklame, kampanjer og produktutvikling, og kanskje litt ekstra i år? Det jo typisk at når en ny aktør kommer på banen, så fører dette til at eksisterende aktører satser ekstra. Dette er godt nytt for forbrukerne.

- Investerer mye i merkevaren

- Har dere brukt mye penger på reklame for å få en posisjon?

- Peppes pizza er en godt kjent merkevare som det hvert år investeres mye i, både i form av reklame, skilter, og så videre. Så også i år. I tillegg har vi investert en del i reklame for frossenpizzaen spesielt. Vi har benyttet en kombinasjon av boards, digitale flater og tv, og er godt fornøyd med jobben som reklamebyrået Morgenstern, mediene og mediebyrået Vizeum har gjort i denne sammenheng.

Orkla har svart på konkurransen med en flunkende ny reklamefilm for Norges mest solgte frossenpizza, Grandiosa. Det er deres langvarige reklamepartner, Try, som står bak filmen. Igjen er det Whitney Houstouns «I will always love you» som er bakteppe for en rekke hverdagslige situasjoner med Grandiosa i hovedrollen. Slik har det vært siden 2015.

Image-text:

Vokser i konkurransen:

Konstituert konsernsjef Terje Andersen i Orkla kan glede seg over at nordmenns appetitt på frossenpizza ikke ser ut til å forsvinne med det første. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Som forventet, sier byråleder Haakon Dahl om 2018-tallene.
Kampanje 23.07.2019
Møt Martine Lunder Brenne i dagens Sommerprat.
Kampanje 23.07.2019
Samarbeider med Elon Musk og Amazon.
Kampanje 23.07.2019
- Skal jobbe knallhardt for å øke omsetningen i 2019.
Kampanje 22.07.2019
Møt avtroppende Mediaforum-sjef Trine Vik i Sommerpraten.
Kampanje 22.07.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt