AddToAny

Kompetanse om undervisning blir omtalt, men teller fortsatt ikke med

Kompetanse om undervisning blir omtalt, men teller fortsatt ikke med
Undervisningskompetanse har liten om noen betydning for endelig rangering av søkerne.
Søkerne vier ikke undervisning og veiledning særlig stor plass i sine søknader og forholder seg i liten grad til de krav og kriterier som institusjonene har vedtatt.

På bakgrunn av en mindre kartlegging blant norske høyere utdanningsinstitusjoner konkluderte Gunnar Handal i 1996 med at det fremdeles var et godt stykke igjen før man kunne si seg fornøyd med hvordan søkeres utdanningsfaglige kompetanse ble vurdert og verdsatt.

En analyse av vurderinger og tilsettinger i førsteamanuensis- og professorstillinger ved fire fakultet fordelt på to norske universitet for perioden høst 2016 - vår 2018 (omfatter 248 vurderte søkere) viser at Handals konklusjon fremdeles står seg godt. Casestudien omfatter utlysningene, søknadene, vurderingene til de sakkyndige og intervjugruppene, og formell behandling ved instituttene.

Materialet viser at enkelte søkere tilkjennes undervisnings-kompetanse på sviktende grunnlag. Kari Riddervold og Gunnar Grepperud UiT Norges arktiske universitet

Hovedinntrykket er at det eksisterer en etablert praksis mer eller mindre uavhengig av de ambisjoner, krav og kriterier utdanningsinstitusjonene, og departement, legger til grunn og at det fra institusjonenes side har vært liten interesse, muligens også vilje, til oppfølging, evaluering og revisjon av denne praksisen.

Noen av de utfordringer som preger vurdering av søkeres undervisningskompetanse skal her kort oppsummeres.

Begge institusjonene legger i sine kriterier til grunn en bred forståelse av undervisningskompetanse, i tråd med anbefalinger fra Universitets- og høg

Les mer

Flere saker fra Khrono

Sterke historier om overgrep mot samer, kvener og norskfinner strømmer inn til sannhets- og forsoningskommisjonen. UiT-forskere følger med.
Khrono 09.04.2020
Studenter som jobber i helse- og omsorgssektoren vil beholde stipendet selv om de tjener for mye.
Khrono 09.04.2020
Universitetet i Agder har funnet fram til 30 ulike studietilbud å bruke regjeringens krisepakke på.
Khrono 09.04.2020
I 28 utdanninger hjelper det ikke å bestå eksamen og komme deg gjennom praksis. Du må også vise skikkethet for yrket du utdanner deg til.
Khrono 09.04.2020
Situasjonen kan raskt endre seg dersom smittetallene kryper oppover og tiltakene igjen må skjerpes, skriver Dag Rune Olsen.
Khrono 08.04.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt