Noen spørsmål var det likevel ikke full enighet om mellom styret og ledelsen.
- Er meningsinnholdet ivaretatt?
Som Uniforum tidligere har skrevet, er det latterliggjorte delmålet om å gi studentene «generiske ferdigheter til å bli en endringsaktør» blant delene UiO-ledelsen har redigert vekk.
Men er det bare selve ordet som er ute, eller også innholdet? Studentrepresentant Julianne Grovehagen ba om en presisering fra viserektoren.
Grovehagen sa seg enig i at det var best å ta vekk begrepet, og begrunnet dette med at så mange hadde uttrykt misnøye med det.
- Men det jeg håpet, var at man ville formidle det samme poenget ved å bruke andre ord og være tydeligere, sa studenten og spurte:
- Slik jeg oppfatter det, så er poenget kanskje forsøket ivaretatt i setningen om at «UiO skal tilby studentene undervisnings- og læringsformer som stimulerer til kritisk tenkning, etisk refleksjon, kreativitet og evne til problemløsning og omstilling.». Jeg lurer på om man mener at det tidligere meningsinnholdet er ivaretatt ved denne setningen? Eller har man ikke forsøkt å ivareta det i det hele tatt?
- Risikabelt å gå for langt
Viserektor Halskov bekrefte at begge deler er ute. Når «endringsaktør» nå er borte fra strategien, er det ikke bare snakk om en omformulering.
- Der må jeg bare være veldig ærlig: Nei, det står ikke det samme.
Diskusjonen om begrepet handler om mer enn bare selve ordet, slo viserektoren fast. Den handler også om hvilken type studenter UiO skal utdanne.
- Det er ekstremt viktig for oss å hele tiden ha legitimitet som en forskningstung institusjon som bygger forskningsbasert kompetanse hos våre studenter. Vi skal sikre at de setter fagene sine inn i en større samfunnsmessig kontekst og sikre at de forstår hva de store samfunnsutfordringene er og hvordan deres eget fag passer inn her. Men så skal vi overlate til studentene selv å tenke kritisk, finne ut hva de mener, hva de vil gjøre og om de overhodet vil gjøre noe, sa Halskov Hansen og slo fast:
- Jeg er opptatt av at vi skal holde fokus på at det er dette som er vår oppgave som universitet. Jeg synes det er litt risikabelt å gå for langt i retning av at vi skal utdanne endringsaktører. Målet vårt må være at vi skal bygge sterk, forskningsbasert kompetanse og utdanne kritisk tenkende student