I sin Nobel-takketale beskrev Abiy Ahmed sine personlige erfaringer fra krigen mot Eritrea, hvor han var radio-operatøren i en liten etterretningsgruppe på frontlinjen. «Krig er essensen av helvete for alle de som er involvert. Jeg vet fordi jeg har vært der, og kommet tilbake». Abiy forklarte hvordan krig bryter ned individer, ødelegger sosiale bånd og hemmer økonomisk utvikling. Det var dette han ønsket å forandre da han tok makten og søkte å gjenoppta fredssamtaler med President Isaias Afwerki av Eritrea.
Søken etter fred var også drivkraften i Abiy Ahmeds reformer og liberaliseringspolitikk på hjemmebane: «Jeg tror bestemt at fred er en levemåte» («I truly believe peace is a way of life»). I så måte har Abiy utviklet en politisk 'filosofi' nedfelt i det amhariske uttrykket ' medemer', som betyr synergi eller addisjon. Medemer er et forsøk på å skape en ny politisk samfunnskontrakt i det dypt splittende landet. Hvis man samarbeider som jevnbyrdige, både på individuelt og etnisk gruppenivå, så vil man skape et rettferdig og demokratisk samfunn - mener han.
Er da dette noe å protestere mot? Å utvikle et enkelt politisk begrep er en ting, men skape forsoning og samarbeid på tvers av politiske, etniske, religiøse og nasjonale skillelinjer er noe helt annet. Mye tyder på at Abiy Ahmed ikke vil greie å gjennomføre sin ambisiøse reformagenda på den korte tiden han har til rådighet før landet kastes inn i en opprivende valgprosess neste år.
«Klem og kjærlighets»-politikken
Abiy Ahmed tok over som statsminister i april i fjor etter en intens maktkamp innad i regjeringskoalisjonen EPRDF. Han tok landet og verden med storm da han umiddelbart iverksatte liberale politiske reformer og opphevet den undertrykkende og repressive staten, promoterte likestilling og igangsatte en fredsdialog med Eritrea. Det nye politiske budskapet til statsministeren ble omtalt som «klem og kjærlighets-diplomatiet», da Abiy vektla kjærlighets-budskapet for å begrunne politiske reformer og fredsprosesser, samtidig som han også liker å omfavne og klemme sine politiske dialog-partnere.
Har så «klem og kjærlighets-poltikken» greid å skape en bærekraftig fredsprosess med Eritrea? Og har medemer filosofien medført stabile overgangsreformer i Etiopia?
Fredsprosess - hvilken fred?
Dessverre viste det seg at Abiy Ahmed var over-optimistisk når han startet dialogen med Eritrea og uttrykte «Vårt ønske er å gi kjæ