Men hvilken utdanning er det egentlig de får, spør både Eli Moen, professor emerita på BI og Karl-Fredrik Tangen førstelektor ved Høyskolen Kristiania,
- Vi utdanner nå en hel del mennesker som håper å bli ledere, men de er nesten blanke når det gjelder kunnskap om det norske arbeidslivet, sier Eli Moen.
- Jeg blir helt forskrekket over hvor mye som har merkelappen «ledelse», sier Tangen til Khrono.
Innrømmer utfordringer på relevans
Hans Anton Stubberud er dekan på Handelshøgskolen på Universitetet i Sørøst-Norge.
Han forteller at de har hatt noen utfordringer og litt varierende svar i Studiebarometeret når det kommer til arbeidslivsrelevans.
- Men vi har jobbet mye med å få mer relevans og mer praktiske eksempler inn i utdanningene på handelshøgskolen, sier han til Khrono.
Og har trekker fram eksempelvis praktiske problemstillinger i bachelor- og masteroppgaver, bruk av gjesteforelesere, eksempler i undervisningen knyttet til forskning hos de fagansatte, mentorordninger, næringsmasterkonseptet mm.
Han legger likevel til at det er åpenbare forskjeller på disse studiene og eksempelvis lærer- og sykepleieutdanningen, der praksis e