AddToAny

Kitchen-sjef fornøyd tross resultatfall: - Har vel aldri hatt en mer motivert og kompetent gjeng å gå i krigen med

- Som forventet, sier byråleder Haakon Dahl om 2018-tallene.
Da Kampanje tidligere denne måneden kunne formidle tallene til Power of One/Publicis Groupe, var det gode tall for konsernet som helhet som ble lagt frem. Når tallene brytes ned, kommer det frem at selv om omsetning og byråinntekten til reklamebyrået Kitchen økte, faller lønnsomheten.

Byråleder Haakon Dahl uttalte i den forbindelse følgende om Kitchens tall;

- For Kitchens vedkommende var 2018 et veldig spennende år. Vi gikk frem på «Byråprofil», vi ble beste byrå i Gullblyanten, vi vokste på topplinjen og mange av våre folk har vært helt sentrale i utformingen av Power of One. Jeg har vel aldri hatt en mer motivert og kompetent gjeng å gå i krigen med.

Når Kitchens tall for 2018 er opp og avgjort, viser de at byråinntekten vokste med fire prosent fra 62,1 millioner kroner i 2017 til 64,6 millioner kroner i 2018. Omsetningen økte med seks prosent. Men resultat før skatt gikk tilbake med 40 prosent, og endte på 5,7 millioner kroner.

- 2018 var et år vi var meget godt fornøyd med, vi vokste på topplinjen og fikk nye kunder blant annet Mills. Resultatet ble omtrent som vi hadde forventet og budsjettert med, da vi fortsatte å investere i spesielt content, film og performance som vi kommer til å dra nytte av i årene som kommer, sier Dahl til Kampanje.

Som kommentar til resultatfallet legger han til;

- I resultatet er det belastet kostnader hos Kitchen i forbindelse med den nordiske omorganiseringen til Power of One.

I tillegg til å være byråleder i Kitchen er Dahl også viseadministrerende direktør i Power of One.

Vil fortsette investeringene

Under Gullblyanten i vår kunne Kitchen notere seg et gledelig comeback i de kreative konkurransene - etter ett års opphold sammen med alle Publicis-byråene. Da innkasserte Kitchen Grand Prix for sin kampanje for Naturhistorisk museum.

- Blir 2019 et bedre år enn 2018?

- I 2019 kommer vi til å fortsette investeringene i ny kompetanse og utviklingen av ny teknologi. Som gruppe forventer ikke den samme marginen. Det sagt så opplever reklamedelen av gruppen økt etterspørsel, sier Dahl til Kampanje.

I forbindelse med 2018-resultatene har reklamebyrået satt av 4,4 millioner kroner til utbytte. Dette kommenterer Dahl slik;

- Utbytte blir bestemt av styret i Kitchen og følger til enhver tid gjeldende prinsipper i Publicis Groupe.

Publicis kontrollerer 60 prosent av byrået gjennom selskapet MMS Communications Norway AS, mens selskapet Kitchen Invest kontrollerer de øvrige 40 prosentene.

Ved årsskiftet jobbet 56 personer i byrået.

Her er alle tallene til Kitchen Reklamebyrå:

Kitchen 2018 2017 Endring i %

Omsetning 103,6 97,4 6

Byråinntekt 64,6 62,1 4

Driftsresultat 5,8 9,7 - 40

Resultat før skatt 5,7 9,5 - 40

Alle tall i MNOK.

Image-text:

Tilfreds:

Haakon Dahl er byråleder i Kitchen reklamebyrå, som har tilbakelagt et godt år med noe mindre lønnsomhet. - 2018 var et år vi var meget godt fornøyd med, sier han. Foto: Kitchen

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Vil etablere designbyrået i flere norske byer.
Kampanje 19.11.2019
VG har gått gjennom et stort antall artikler om anklagene mot Trond Giske (Ap) og har rettet innholdet i tre av dem, opplyser redaktør Gard Steiro.
Kampanje 19.11.2019
Vipps forsvarer førsteplassen på listen.
Kampanje 19.11.2019
Flexify skal kåre Norges hyggeligste frilanser. - Hvis det er en frilanser som er hyggeligst for kunden, altså ikke diskuterer honorar og godtar dårlige premisser, er ikke dette noe å feire, sier frilansjournalist Kyrre Lien.
Kampanje 19.11.2019
Kundetilfredsheten har ikke vært dårligere de siste ni årene.
Kampanje 19.11.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt