AddToAny

Kitchen klare med siste film for Bufdir - håper på viralsuksess og ny Gullfisk

Kitchen klare med siste film for Bufdir - håper på viralsuksess og ny Gullfisk
Men enda viktigere er det at «de usynlige barna» blir sett, mener konsulent i Kitchen.
I slutten av januar skrev Kampanje om at reklamebyrået Atyp kapret Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) fra Kitchen. Kitchen har laget Bufdirs reklamekampanjer i fire år, med mål om å rekruttere flere fosterhjemsfamilier over hele landet.

- Det har vært fire fantastiske år sammen med Bufdir og etatene. Faglig, emosjonelt, relasjonsmessig og ikke minst det engasjementet rundt fosterhjemssaken vi alle har fått lov å være en del av de siste fire årene, gjør at savnet kommer til å bli stort, sier Hans Moe, kunsulent i Kitchen til Kampanje.

Nå er byrået klare med sin siste reklamekampanje for Bufdir, «Det usynlige barnet». Deres forrige kampanje for Bufdir, «Den tomme matboksen», har nå over 650 millioner visninger, og gikk til topps under fjorårets Gullfisken.

Se den nye reklamefilmen nederst i saken.

- De usynlige barna forsvinner mer

Tekstforfatter Gry Sagvolden i Kitchen sier at alle barn fortjener å bli sett, og at hvis de ikke blir det, blir de usynlige. Kitchens nye reklamefilm handler derfor om viktigheten av å se de usynlige barna.

- Noen barn slutter kanskje å prate og gjør sitt beste for å gå i ett med omgivelsene. Andre blir bråkete og vanskelige for å skjule hvordan de egentlig har det, sier Sagvolden.

Hun mener at disse barna nå står i fare for å «forsvinne enda mer enn før» på grunn av koronakrisen, fordi vi ikke lenger har de naturlige arenaene og møtepunktene hvor de kan bli sett og fanget opp.

- I stedet blir vi alle bedt om å være hjemme fordi det er «tryggest», men det tryggeste for alle barn er jo dessverre ikke å være hjemme. Og når det ikke er trygt hjemme og det er det eneste stedet de er, hvem skal se dem da?

Sagvolden sier at det nå handler om å åpne øynene litt ekstra, å være en trygg voksen og å gjøre en liten innsats for å forsikre seg om at barn i sitt nærmiljø har det bra.

- Kanskje har du til og med, hvis du kjenner etter, rom for en til - til et barn som trenger å bli sett, sier hun.

- Alltid lov å håpe på viral spredning

- Deres forrige kampanje for Bufdir, «Den tomme matboksen», ble en viral suksess og vant Gullfisken. Har dere tilsvarende forventinger til denne reklamefilmen?

- Viktigere enn visninger og priser er jo selvfølgelig at jobben virker i den hensikt den er tiltenkt, at barn som trenger det blir sett, og at flere melder seg som fosterforeldre, sier Moe.

- Men ja, det klart at den oppmerksomheten «Den tomme matboksen» har fått med sine mer enn smått utrolige 650 millioner visninger verden over, gir saken en kjærkommen legitimitet og oppmerksomhet. Vi er ekstremt takknemlige og stolte over den spredningen filmen og budskapet har fått, og ikke minst over å ha vunnet Gullfisken, legger han til.

Han sier at de synes «Det usynlige barnet» har blitt en veldig fin og viktig film.

- Og ja, det er jo selvfølgelig alltid lov å håpe på viral spredning, fiskelykke og gullforgylte blyanter. Vi er vel ikke mer beskjedne enn som så, avslutter han.

Det kreative teamet i Kitchen har bestått av Gry Sagvolden og Benedicte Svartdahl. Therese Røkke og Ida Holtet Helwig har vært prosjektledere, mens Hans Moe har vært konsulent og Guro Istad har vært redaktør.

Produksjonsselskapet bak filmen er The Film Agency Oslo, med Kalle Meidell på regi, og Caroline Werring som produsent. Hege Svendsberget og Maren Gjerdrum Haugen har vært produksjonsledere, Martin Solvang som DOP, og Shortcut står for post-produksjonen.

Image-text:

Det usynlige barnet:

Barna som havner utenfor under koronakrisen er i fokus i Kitchens nye reklamefilm for Bufdir. - Under koronakrisen forsvinner de usynlige barna enda mer enn før, fordi vi ikke lenger har de naturlige arenaene og møtepunktene hvor de kan bli sett og fanget opp, sier tekstforfatter Gry Sagvolden i Kitchen. Foto: Skjermdump

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Markedsdirektøren i Felleskjøpet ville ikke ha laget Gullfisken-vinneren «Bønder i byen» i dag. - Et helt annet bærekraftfokus.
Kampanje 13.04.2021
Byrået skal sammen med Conteir og Item Consulting hjelpe Mattilsynet.
Kampanje 13.04.2021
- Dette er en viktig og strategisk storsatsning, sier medisinsk direktør og lege Thomas Smedsrud.
Kampanje 13.04.2021
- Jeg ser frem til å ta fatt på min nye rolle, sier Signe Bunkholt Sæter.
Kampanje 13.04.2021
- En slik merkeordning er velment symbolpolitikk, skriver Mats Michael Olsen, kreativ leder i Spoon.
Kampanje 13.04.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt