AddToAny

Kirkerådsleder reagerer på «harselas» i ny reklamefilm: - Ren folkeopplysning, svarer reklamebyrået bak

Mener Human-Etisk Forbunds nye kampanje gir et feilaktig inntrykk.
Human-Etisk Forbund har på sin hjemmeside publisert en film om Den norske kirkes medlemsregister. Filmen «Den utrolige historien om kirkens medlemsregister», åpner med spørsmålet «Har du fått kirkevalgkort i posten», før en stemme sier «nå lurer mange på hvorfor de får valgkort uten å være døpt eller innmeldt i kirken». Vårt Land og Dagen omtalte først saken.

I filmen fortelles det om «nordmenn som ble medlem i kirken mot sin vilje» og utmeldinger som måtte gjøres «både en og to og tre ganger». Filmen avsluttes med kommentaren «Om du heller vil være i et livssynssamfunn du kan stå inne for kan du gjerne finne ut mer om Human-Etisk Forbund her».

Reklamebyrået Something Good står bak filmen og det er programleder Petter Schjerven som har fortellerstemmen.

Kirken reagerer Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum reagerte på videoen som hun mener etterlater et feilaktig inntrykk.

- Som jeg skrev i min kommentar og på min Facebook-profil så reagerer jeg på en harselering av Den norske kirke om at det er etterlatt et inntrykk om at vi ikke ønsker å rydde opp i medlemsregistret vårt. Man kan gjerne argumentere om at dette har tatt tid og det er helt riktig, men vi har jo nå jobba i så mange år, systematisk med å få ryddet opp i dette, at jeg syntes den videoen gir et feilaktig etterlatt inntrykk, sier Raaum til Kampanje.

- Hva tror du er målet med filmen?

- Det har ikke jeg lyst til å ha noen mening om. Dette er indre forhold i et annet tros- og livssynssamfunn.

- Det som fikk meg til å reagere er at det er ikke vanlig i den store tros- og livssynsfamilien i Norge å harselere med hverandre. Nå er vi vant til at folk harselerer med Den norske kirke, men på et eller annet tidspunkt ble det riktig å si ifra, sier Raaum.

Her kan du se filmen. Saken fortsetter under videoen.

- Human-Etisk Forbund sin idé Kommunikasjonssjef i Human-Etisk forbund Marit Øimoen sier følgende til Kampanje på spørsmål om hva som var målet med filmen.

- Målet er å fortelle en historie som har hatt nokså avgjørende betydning, men som mange ikke kjenner. Vi hadde lyst til å gjøre en morsom vri på det, sier Øimoen.

- Var vinklingen og fokuset på kirkens inn- og utmeldingshistorikk deres eller reklamebyråets idé?

- Det var vår idé, da vi vet mange blir overrasket når de hører om hvordan dette gikk til. Nå er det gått over 20 år, og vi synes det er langt på overtid med å få en endelig orden i registeret, sier Øimoen.

Ren folkeopplysning, sier reklamebyrået Daglig leder i Something Good, Mai-Bente Paulsen, forteller til Kampanje at de ville fortelle en historie av betydning som mange ikke vet om, med et glimt i øyet.

- Når det gjelder kritikken, så lever vi godt med det. Det er ren folkeopplysning. Mange blir overrasket over hvordan dette har skjedd og jeg synes det er bra at folk får opplysning om noe som er allment interessant. Mange melder seg ut av kirken flere ganger, og det å drive folkeopplysning om bakgrunnen for dette synes vi er helt greit, sier Paulsen til Kampanje.

Syntes «rett skal være rett»

Kirkerådsleder Raaum sier hun mange ganger har sagt offentlig at ingen som ikke ønsker å være med, skal være med i Den norske kirken.

- Frykter dere at flere vil melde seg ut av kirken som en konsekvens av filmen?

- Det er ikke noe jeg har en sterk mening om. Hvis folk ønsker å melde seg ut skal de selvfølgelig kunne melde seg ut. Hvilken effekt dette har på medlemstallet, det er ikke det min reaksjon handler om. Jeg bare syntes at rett skal være rett. Når vi nå til og med har lansert en meget enkel digital selvbetjeningsløsning for ut og innmelding og har jobbet så mye dette i så mange år, så blir nettopp dette med etterlatt inntrykk, at vi er opptatt av å holde medlemsnivå i den norske kirke kunstig høyt, det er feil, sier Raaum.

- Vi syntes at feilføring av medlemmer er et problem, og det var derfor jeg reagerte sånn på den videoen, fordi den skapte et annet inntrykk, sier Raaum.

Marit Øimoen forteller til Kampanje at sammenlignet med forrige kirkevalgår, 2015, så har antallet nye medlemmer i Human-Etisk forbund økt med 65 prosent, målt i perioden 6. august til 11. august.

Image-text:

Reagerer:

- Vi syntes at feilføring av medlemmer er et problem og det var derfor jeg reagerte sånn på den videoen fordi den skapte et annet inntrykk, sier Kristin Gunleiksrud Raaum. Foto: Bo Mathisen.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Fusjonen mellom Publicis-byråene bankes nå igjennom. Ett av grepene blir å splitte opp New Work.
Kampanje 12.12.2019
Kompetansesenteret MCB Journalism Lab skal etableres i januar.
Kampanje 12.12.2019
«Gjenfødt» kan kåres til tiårets beste PR-kampanje av anerkjent publikasjon.
Kampanje 12.12.2019
Vizeum-sjef Kristin Brimi er ikke fornøyd med tallene som viser at bare én av for toppledere i bransjen er én kvinne.
Kampanje 12.12.2019
Nå beklager NHH private sensorkommentarer lekket til studenter.
Kampanje 12.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt