AddToAny

- Kan virkelig en bilaktør fra Trøndelag være landets største annonsør i sosiale medier?

- Svaret er nei, skriver PHD-direktør Thomas Johansen om Nielsens nye digitalmåling.
Behovet er der og vi heier på positive bidrag til økt innsikt i det digitale annonsemarkedet. Utfordringen er at dagens løsning gir et feilaktig bilde.

Lanseringen til Nielsen er et kjærkomment tiltak for å gi bedre forståelse av utviklingen og styrkeforhold i det digitale landskapet. Forhåpentligvis på sikt kan denne tjenesten være med på å fullføre puslespillet, slik at vi som bransje får felles forståelse av investeringer, både de tradisjonelle og de digitale.

Med bakgrunn i et panel på 70.000 presenteres tall for september, og gir oss en toppliste over landets største annonsører i sosiale medier. Dette er spennende lesning!

Men med all respekt for Nardo Bil AS, som utvilsomt virker å ha omfavnet sosiale medier, så fremstår det som litt merkelig at ikke Nielsen har tatt et steg tilbake og vurdert egne funn før de etableres som sannheter. Kan virkelig en bilaktør fra Trøndelag og Nordvestlandet være landets største annonsør i sosiale medier i september?

Svaret er nei. Ved en rask titt på tall fra våre annonsører, så ville nærmere tosifret antall inntatt listen til Nielsen. Ingen av dem er representert på den publiserte topplisten. Min mistanke er at dette også gjelder andre byråer og deres annonsører. Da blir det farlig å benytte statistikken fra Nielsen som innsikt for strategiske og taktiske veivalg.

Avventende til kvalitet og presisjon var ordene til vår forhandlingsdirektør, Jonas Buskop, når han kommenterte nylanseringen. De står fremdeles, men vi heier på initiativet og ser frem til økt innsikt i det digitale annonsemarkedet. Men det må vi vente litt lengre på.

Image-text:

Farlig:

- Det er farlig å benytte statistikken fra Nielsen som innsikt for strategiske og taktiske veivalg, mener Thomas Johansen i mediebyrået PHD.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Edderkopper, zombier og andre skumle effekter sparket i gang halloween-uka i Drammen.
Kampanje 26.10.2021
Naturvernforbundet er ikke overrasket over at oljesektoren har blitt sponsor av det nye Munch-museet. Munch-museet er på sin side fornøyde med sponsorpartnerne.
Kampanje 26.10.2021
Netflix-kundene savner bedre og nyere innhold.
Kampanje 26.10.2021
Et nachspiel i Sør-Trøndelag Ap står sentralt i morgendagens PFU-møte.
Kampanje 26.10.2021
Norges største apotekkjede inngår et samarbeid med mediebyrået Carat.
Kampanje 26.10.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt