AddToAny

Kan Polestar 2 hamle opp med Tesla Model 3?

Kan Polestar 2 hamle opp med Tesla Model 3?
Vi tok med oss begge bilene på tur. Polestar 2 er det nye stjerneskuddet på elbilhimmelen - til tross for at en del av gløden kanskje har forsvunnet i oppstartsproblemer og med den nylige tilbakekallingen av bilen.
Siden i sommer har Polestar 2 etablert seg som den fjortende mest registrerte elbilen i landet, og ble den tredje mest registrerte elbilen i Norge i september. Den slås kun av Tesla Model 3 og Volkswagen ID.3.

Vi har allerede testet bilen, men det er uunngåelig å ikke sammenlikne bilen med dens nemesis: Tesla Model 3.

Polestar har fra starten sagt at dette er en bil som skal konkurrere om de samme kundene som er interessert i Teslas storselger. De to ligger i omtrent samme prisleie, og har ganske like spesifikasjoner på nøkkelområdene batteri, drivlinje og kjøretøysegment.

Derfor tok vi med en Tesla Model 3 Long Range AWD da vi testet Polestar 2.

De to bilene er kanskje ikke helt like. Vi ønsket å teste en vanlig Polestar 2 mot en vanlig Model 3, men fikk låne «Performance»-utgaven av førstnevnte.

Forskjellen på Polestar-variantene er hjulene som leveres med, bremsene og demperne bilen er utstyrt med. Motorytelsen er imidlertid den samme uavhengig av variant.

Vi fokuserte på forbruk, ladehastighet, kjøreopplevelse, hva de koster å eie, og hvordan totalpakken ser ut for en som vurderer de to bilene opp mot hverandre.

Forbruk

Med forbehold om at Polestar 2 har 20 tommers hjul, mens Tesla Model 3 gikk på 19-tommere, så opplevde vi en betydelig forskjell i forbruket på de to bilene.

Vi kjørte fra Oslo til NAFs glattkjøringsbane ved Moelv via E6, og deretter tilbake via et landeveisstrekk før turen igjen gikk ut på E6. Vi hadde sommertemperaturer og perfekte forhold underveis.

Tesla Model 3 gjorde første del av turen, 160 kilometer, med et gjennomsnittlig forbruk på 17,4 kilowattimer per 100 kilometer. Polestar 2 hadde til sammenligning et forbruk på 22,4 kilowattimer per 100 kilometer. Nær 30 prosent høyere forbruk, med andre ord.

Landeveisstrekket på nær 35 kilometer ga et forbruk på 13,1 kilowattimer per 100 kilometer i Model 3, og 17,8 kilowattimer per 100 kilometer i Polestar 2. Nær 36 prosent høyere.

Snittforbruket for hele den 327 kilometer lange t

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Med tekniske løsninger har Huisman vært en viktig samarbeidspartner for offshoremarkedet i en årrekke. Nå vil de effektivisere kundenes hverdag ytterligere med vindløsninger.
Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Nettet trues av ekstremvær, gammel infrastruktur og har en økende andel ikke-regulerbar, fornybar produksjon, samt distribuerte energiressurser, som større solcelleanlegg og ladestasjoner. - Energibransjen står ovenfor betydelige utfordringer, sier salgsdirektør i teknologiselskapet Enfo, Kenneth Juul.
Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg
Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Allerede i 1875 spådde Jules Verne at hydrogen produsert ved hjelp av elektrolyse av vann ville sikre jordens energibehov for all fremtid. Nå, 145 år senere, har hydrogenballen virkelig begynt å rulle.
Teknisk Ukeblad 20.10.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt