Den var organisert i kunstige fagområder, slik at det ble vanskelig for elevene å finne mening og sammenheng. Videre mente han at skolepolitikken overså det viktigste grunnlaget for å bygge en levelig skolekultur: Barnas følelser og deres søken etter verdighet og skjønnhet i sine liv.
- Holst var opptatt av at hvis skolen bare stimulerer teori og pugging, så hindrer den elevene i å utvikle seg som hele mennesker. Hans kritikk er berettiget siden vi i dag har en skole basert på testing og måling av prestasjon, sier Taraldsen.
Selv har han jobbet som allmennlærer og drevet privat barnehage. I voksen alder tok han en mastergrad i pedagogikk ved NTNU og underviser og veileder nå lærerstudenter ved Nord universitet. Ved en tilfeldighet kom han over noen essays og artikler av Holst. Han fant tankene til litteraturviteren så relevante for dagens situasjon at han nå har skrevet ei bok basert på Holsts artikkel Undervisning og kultur, som ble utgitt etter hans død.
Carl Vilhelm Boye Holst
Holst (1905-1947) var litteraturviter og en kritiker av datidas skole. Han var opptatt av at hvis skolen bare stimulerer teori og pugging, hindrer den elevene i å utvikle seg som hele mennesker.
Førstelektor Eldar Taraldsen ved Nord universitet er nå aktuell med boka Carl Vilhelm Boye Holst - Undervisning og kultur. Den tar utgangspunkt i et essay Holst skrev like etter andre verdenskrig.
Her er noen utdrag fra Holsts artikkel Undervisning og kultur:
«Hovedsvakheten ved skoleundervisningen er en statisk opfatning av kulturen. Det inngår i selve begrepet kultur at det ikke lar seg uttømme. Det er i sitt innerste vesen bevegelighet og bevegelse. Den er noe vi ska