Khrono
07.04.2020
For Pedagogstudentene virker det som at lærerutdanningene jobber på spreng for å planlegge det inneværende og kommende semesteret, skriver leder Frank Aleksander Bræin.
Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet mener praksisstudiene i lærerutdanningene alltid har hatt et stort potensial for å bygge bedre lærerutdanninger. Runa Næss Thomassen fra Skolenes Landsforbund skriver mandag om risikoen ved svært ulike løsninger for praksisstudier i lærerutdanningene. Men kan det være positivt?
Les merLæringsutbytte og progresjon må sikres. Å sikre studentenes læringsutbytte er også et krav forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim og Kunnskapsdepartementet har stilt til sektoren, når det kommer til fleksibilitet i forskriften. For Pedagogstudentene virker det som at lærerutdanningene jobber på spreng for å planlegge det inneværende og kommende semesteret.
Studentene må få medvirke. Pedagogstudentene mener det er viktig at lærerstudentene uavhengig av om de går en barnehagerettet eller skolerettet lærerutdanning, får medvirke i prosessene ved de ulike institusjonene. En lektorutdanning ved NTNU vil dessuten kunne ha helt and