AddToAny

Instagram, Facebook og Youtube kan få millionbøter på grunn av skadelig innhold

Storbritannias regjering tar grep for å skjerme barn på nett.
Denne uken fortalte britiske myndigheter at de vil utnevne Ofcom til å overvåke sosiale medier-plattformer. Ofcom er Storbritannias regulerings- og konkurransemyndighet for kommunikasjonsindustrien.

Fra 19. september 2020 skal Ofcom følge med på de store sosiale medier-selskapene. Teknologinettstedet CNET har omtalt saken og forteller at Ofcom skal fungere som en midlertidig «vaktbikkje» til en «super-regulator» blir gitt mandatet.

Instagram, Facebook og Youtube er blant plattformene Ofcom skal følge med på. Ifølge CNET skal Ofcom se etter skadelig innhold som inkluderer eller oppfordrer til vold, barnemisbruk eller pornografi.

Nye regler som skal bli introdusert i 2020 kan føre til at de store medieselskapene kan måtte betale opp mot 5% av omsetningen deres i bøter hvis de mislykkes med å fjerne skadelig innhold. Det kan bli dyre bøter med tanke på at Facebook omsatte for hele 16.8 milliarder dollar bare i andre kvartal 2019.

I tillegg til pengebøter truer også britene med at de vil ilegge restriksjoner eller suspensjoner om sosiale medier-selskapene ikke lykkes i å fjerne skadelig innhold. The Telegraph skriver at målet er å beskytte barn mot slikt innhold. Robuste aldersverifikasjoner og muligheter for foreldre til å kontrollere hva barna ser, er noe av det selskapene må etablere.

Image-text:

Storbritannias regjering tar grep:

Instagram, Facebook og Youtube kan få millionbøter om de ikke fjerner innhold som kan være skadelig for barn. Foto: Scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Skal blant annet jobbe for å styrke kvinneidrett.
Kampanje 22.08.2019
Askeladden-regissør Mikkel Sandemose har regissert reklamefilmene.
Kampanje 21.08.2019
Gro Larsson, Yvonne Aarnes og Pia Styrmo Borghagen starter i nye jobber i reklamebyrået.
Kampanje 21.08.2019
Julie Holst Berntsen, Asle Forsbak og Sara Bjølverud er nye styremedlemmer i MFO.
Kampanje 21.08.2019
- En knallstart, sier Discoverys kommunikasjonsdirektør.
Kampanje 21.08.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt