AddToAny

Ingeniøren merker at han har fått slagside i ølglasset - da skjønner han at noe er galt

Mye har skjedd siden cruise-havariet utenfor Svalbard, men på noen områder kan det virke som om tiden har stått stille.

19. juni 1989: En maskiningeniør sitter i baren på øverste dekk. For kort tid siden la noen av de 954 passasjerene om bord merke til et støt gjennom skipet, men stemningen er fortsatt god på den sovjetiske cruise-stoltheten «Maksim Gorkiy».

Så merker ingeniøren plutselig at han har fått slagside i ølglasset. Da skjønner han at noe er på ferde. Like etter går alarmen.

Skipet har dundret inn i den tunge drivisen vest for Svalbard med stor fart, og tonnevis med vann trenger inn i skipet på flere steder samtidig. Fanget i Svalbards isøde, med null skipstrafikk i området og 290 nautiske mil ned til Bjørnøya, er det lite som tilsier at dette kommer til å gå bra.

30 år etter, i 2019, innfører FNs sjøfartsorganisasjon IMO nye krav for sikkerhet på passasjerskip som ferdes i arktiske strøk gjennom Polarkoden. Neste år gjelder disse også for.

Mye har forandret seg hva gjelder sikkerhetsberedskap ved våre nordligste områder siden «Maxim Gorkiy»-havariet i 1989. Men på noen områder kan det virke som om tiden har stått stille.

Et dypdykk ned i en av norgeshistoriens største redningsaksjoner til havs kan gi et viktig innblikk i hva som kreves for å berge et cruiseskip i nød i disse stadig mer trafikkerte farvannene.

Valuta for pengene

Folk om bord «Maksim Gorkiy» begynner å få panikk. Kapteinen beordrer evakuering like over midnatt 20. juni, men lar vær å sende ut nødsignal i en hel time etter sammenstøtet. Isen ligger helt opptil skutesiden, og mannskapene har problemer med å få livbåtene ned i sjøen. Flere senkes rett på isen, og må heises opp igjen.

- «Mids

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

F-35 nummer 23, 24 og 25 landet på Ørland flystasjon tirsdag kveld.
Teknisk Ukeblad 26.05.2020
Men i Norge venter vi fortsatt på lansering. Nå åpner Mercedes-Benz salget av flerbruksbilen EQV 300. Dette er den elektriske utgaven kjent som Mercedes-Benz Vito/V-klasse med forbrenningsmotor. Salget åpner i første omgang i Tyskland.
Teknisk Ukeblad 26.05.2020
Nedjusterer forventningene med 30 milliarder kroner - og 18 milliarder neste år.
Teknisk Ukeblad 26.05.2020
Selv om vi har hatt luftfylte bildekk i 132 år, så utvikles de stadig.
Teknisk Ukeblad 26.05.2020
FORSVAR. Det er over fire år siden Norges nye redningshelikopter av typen AW101 fløy for første gang, men fortsatt venter Luftforsvarets 330-skvadron på å ta dem i bruk.
Teknisk Ukeblad 26.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt