Samferdsel
11.10.2018
«Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.
«Vi har mange spennende og sterke aktører i det norske ITS-landskapet, og flere av dem trenger lignende drahjelp som Q-Free fikk for 35 år siden», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto fra Slovenia: Q-Free. Håkon Volldal leder en av Norges eldste, og internasjonalt mest suksessrike, bedrifter innen utvikling av intelligente transportsystemer (ITS). Han skriver her på invitasjon fra Samferdsel - i en tid da norske myndigheter snakker varmt om fordeler ved å ta i bruk ny teknologi i transportsektoren, og om at norske aktører bør gjøre seg gjeldende i utviklingen av slik teknologi.
Les merFor 35 år siden fikk et lite teknisk miljø i Selbu utenfor Trondheim et oppdrag av Statens vegvesen. Oppdraget gikk ut på å finne en mer effektiv måte å kreve inn bom