Utdanningskvalitet er ofte på dagsorden, og både i utredninger, reformer og debatter fremheves betydningen av å øke kvaliteten i høyere utdanning. I et slikt landskap forekommer det meg underlig at Underdalsutvalget foreslår å fjerne det karriereløpet som er tettest på utdanningene. Førstelektorer og dosenter har ofte systematisk arbeid med å heve kvaliteten i yrkesfelt og utdanning som sentralt kvalifiseringsgrunnlag. I henhold til Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger må førstelektorer dokumentere spesielle kvalifikasjoner innen undervisning og annen pedagogisk virksomhet. Dosenter må på sin side dokumentere omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå. De må også dokumentere omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet.
Tar man bort muligheten for å bli førstelektor eller dosent, vil færre kvinner få førstekompetanse. Hilde Larsen Damsgaard Dosent, Universitetet i Sørøst-Norge