AddToAny

ID-håndtering gir tøffe tak for bankansatte

H øyt arbeidspress og sinte og misfornøyde kunder er ikke uvanlig når over 700 000 norske bankkunder må legitimere seg innen 17. januar. I Finansdeparteme n tet synes de bankene kunne håndtert dette på en smidigere måte.
Sjur Anda

I august gjennomførte Finanstilsynet tilsyn hos flere banker av deres oppfølging av kundeforholdene. Tilsynet har i flere tilfeller avdekke store mangler i hvordan bankene har etterlevde regelen på dette området. Mange av bankene hadde betydelig e etterslep. 700 000 vanlige personkunder og i underkant av 60 000 juridiske personer (selskaper eller lignende) v ar ikke legitimert i henhold til hvitvaskings regelverket ved utgangen av juli. Tilsynet har nå satt en frist til 17. januar for å komme i mål med ID-arbeidet.

Dette har satt høyt press på mange banker om å prioritere legitimeringsarbeidet, noe som har preget arbeidshverdagen for mange bankansatte nå i høst. Finansfokus har snakket med ansatte som har fått kjeft av kunder og som opplever en til tider utrivelig arbeidshverdag. Det er også skrevet mye om dette i pressen de siste månedene. Finansfokus har ringt noen banker for å høre hvordan de ligger an i dag.

SR-BANK

Hos SR-Bank forventer de å være i mål innen fristen 17. januar.

- Vi har fortsatt et stykke å gå, men det ser bedrer og bedre ut for hver dag som går. Derfor er vi av den oppfatning at vi når vårt mål innen fristen, sier Thor-Christian Haugland, konserndirektør kommunikasjon i SR-Bank.

Hos SR-Bank er a rbeidet er organisert i et prosjekt der alle som jobber ut mot kundene i det daglige er det viktigste ledet for å komme i mål. Prosessen understøttes av ulike varsel via epost, SMS, brev og ringelister, samt at det er åpnet adgang for innsending av kopi av legitimasjon.

- Det er et betydelig merarbeid som blir lagt ned i konsernet og særlig ansatte i kundefront har langt høyere trafikk enn normalt på denne tiden av året. Dette gjør dagene travle og hektiske for våre ansatte. Vi har leid inn en rekke ressurser for å supplere fast ansatte. Når vi også tar med at vi har hatt ekstra åpent på morgener, ekstra langdager og lørdagsåpent på alle kontor, fordelt over tre uker, så sier det seg at noe overtid har det blitt betydelig ekstra arbeid. Innsatsen, engasjementet og motivasjonen for at vi skal nå vårt mål, har vært formidabel fra hele organisasjonen, forteller Haugland.

Fra de tillitsvalgte er det også forståelse for at dette er en ekstraordinær situasjon.

- Dette har vært krevende, både for de ansatte som er i kundefront og de jobber med AML (anti money laundering). Det har vært høy belastning over lang tid, samtidig er det et myndighetskrav, så det er god forståelse for at dette er noe vi må gjøre, sier Sally Lund-Anders

Les mer

Flere saker fra Finansfokus

- Vi vil kjempe med alle midler i årets tariffoppgjør for å få gjennomslag for økt kjøpekraft for våre medlemmer. Etter mange magre år med reallønnsnedgang, er det nå arbeidstakernes tur, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.
Finansfokus 12.03.2024
«Menneskene har en superkraft. Vi klarer å stå i smerte og ubehag over tid». Det å stå i det og holde ut selv når det er motstand, var ett av hovedbudskapene da John Hammersmark, også kjent som kapteinen i Kompani Lauritzen (KL), holdt foredrag for en fullsatt kinosal i Stavanger. Han vil også at du skal gi deg selv en klapp på skulderen når du takler en utfordring.
Finansfokus 12.03.2024
Vi starter med å skru tiden tilbake til 1995. Televerket endrer navn til Telenor ASA og blir et globalt telekomselskap som etter hvert får en betydelig virksomhet i Asia.
Finansfokus 12.03.2024
If har totalrenovert hovedkontoret på Vækerø i Oslo med et helt bestemt mål: Å fremme samhandling mellom avdelingene. Ansatte forteller at det nå er blitt lettere å spørre hverandre.
Finansfokus 12.03.2024
Mastercard har investert syv milliarder dollar i nettsikkerhet og kunstig intelligens i kampen mot nettkriminalitet de siste årene.
Finansfokus 12.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt