Våre Veger
26.02.2020
Snart kan trønderne få vegmesteren tilbake som fylkesvegenes egen vaktmester, samtidig som både bruvasking og elektro tas inn i egen regi.
Det var anbudsrunden i fjor, der til sammen sju driftskontrakter i Trøndelag fylke ble lyst ut i entreprenørmarkedet, som var foranledningen til at fylkespolitikerne i juni gjorde det oppsiktsvekkende vedtaket: Fylkeskommunen skulle lage en plan for å ta drift og vedlikehold av fylkesvegene helt eller delvis i egenregi.
Anbudsrunden på driftskontraktene viste en kraftig prisøkning, samtidig som at det var få tilbydere på noen av kontraktene. Det til tross for at fylket hadde delt opp fire tidligere kontraktsområder til sju kontrakter i håp om å tiltrekke seg flere av de mindre og lokale entreprenørene. Men resultatet ble så høye priser at fylket valgte å avlyse hele anbudsprosessen, og heller brukte opsjonsmuligheten i de eksisterende kontraktene ved å forlenge dem med ett år. Nå er de de sju kontraktsområdene igjen gjort til fire, og oppdragene er nå lyst ut med anbudsfrist 2. mars.
Helt konkurranseutsatt siden 2002
Vi må tilbak
Gå til medietAnbudsrunden på driftskontraktene viste en kraftig prisøkning, samtidig som at det var få tilbydere på noen av kontraktene. Det til tross for at fylket hadde delt opp fire tidligere kontraktsområder til sju kontrakter i håp om å tiltrekke seg flere av de mindre og lokale entreprenørene. Men resultatet ble så høye priser at fylket valgte å avlyse hele anbudsprosessen, og heller brukte opsjonsmuligheten i de eksisterende kontraktene ved å forlenge dem med ett år. Nå er de de sju kontraktsområdene igjen gjort til fire, og oppdragene er nå lyst ut med anbudsfrist 2. mars.
Helt konkurranseutsatt siden 2002
Vi må tilbak