Khrono
25.05.2020
Min anbefaling er å la markedsføringsfolka ta «fri» etter 15. april, og slippe til de som jobber med å gi studentene et best mulig mottak som grunnlag for at de skal lykkes med sine studier.
Hvert år slutter svært mange studenter i høyere utdanning. Det største antallet forsvinner allerede i det første studieåret og svært mange alt etter noen få uker. SSB sine statistikker viser at av hvert årskull som starter, gjennomfører 36.1 % aldri noen som helst utdanning. I tillegg kommer alle de som velger feil utdanning og må bruke et ekstra år og kanskje mer for komme i gang med det de virkelig mestrer. For noen er dette kanskje ikke bare negativt, men det er også en del som på denne måten får seg en ubehagelig opplevelse med manglende mestring og knekk i selvtilliten.
Les merI mange andre land bruker de derfor svært mye tid og ressurser akkurat i denne fasen mellom søknadsfrist og opptak på å finne de riktige søkerne, men ikke minst sikre seg at søkerne vet hva de går til og er klare når studiene starter. I Storbritannia benytter flere læresteder å intervjue hver enkelt søker med et helt panel av ansatte, mens man i USA