Kunnskapsdepartementets beslutning bygger på en gjennomgang av Regjeringsadvokaten, som igjen er basert på EØS-regelverket. Konklusjonen er at NIFU, som uavhengig forskningsinstitutt og privat ikke-forretningsmessig stiftelse, ikke kan få tildelt forvaltningsoppdrag uten anbudsprosess.
Produksjon av offisiell norsk statistikk vil imidlertid ikke bli lagt på anbud. Det innebærer at hovedansvaret for produksjon av forskningsstatistikk flyttes fra NIFU til statlig sektor fra 2022.
Hvorfor er dette viktig? Fordi FoU-statistikk handler om mye mer enn innsamling av tall. Til forskjell fra mange andre områder er forskning og utvikling aktiviteter som må rammes inn av statistikk. Forskningens omfang, fordeling og utvikling var høyst uklare og usammenliknbare størrelser før OECD begynte å sette standarder for FoU-statistikk på 1960-tallet.
Når vi i den siste statistikken beregner at Norge brukte 72,8 milliarder på forskning og utvikling i 2018, bygger det på en grundig sammenstilling og kvalitetssikring av svar fra x respondenter i alle sektorer. Selvrapporterte tall sjekkes mot regnskapsdata, inkonsistente tall identifiseres, sjekkes og korrigeres, og tallene analyseres opp mot state of