Khrono
12.04.2021
Dagens studenter er vant med å forbedre seg gjennom tilbakemeldinger, men akkurat dette er ofte stemoderlig behandlet i høyere utdanning, skriver forfatterne som er ledere av Akademisk skrivesenter ved Universitetet i Oslo.
I Khrono 7. april har instituttleder ved UiO, Tor Egil Førland, et debattinnlegg med tittelen Asheim nekter studentene tilbakemelding. Bakgrunnen er at kostnadene ved å bruke to sensorer ved alle emner med bokstavkarakter A-F vil gå ut over undervisningen, og da spesielt Exphil-lærernes mulighet til å «lære begynnerstudenter hvordan de skriver akademiske tekster».
Les merSelv om Asheims lovforslag gjelder sensorordningen, merker vi oss at Førland lar konflikten stå mellom enten tryggere sensur eller å lære å skrive akademiske tekster. I praksis vil det kanskje bety at flere ressurser vil bli brukt på å skrive begrunnelser enn på å gi tilbakemeldinger underveis. Begge deler er forresten svært arbeidskrevende, dersom det skal gjøres godt.
Der mange av debattsvarene har tatt for seg det første, altså sensorordningen, vil vi gjerne støtte Førland i det siste: Det å jobbe med faglig, akademisk skriving er ikke noe som kommer av se