Omtrent alle norske husstander har nå fått på plass AMS-måler, en såkalt smart strømmåler. I snitt har hvert målepunkt kostet rett i underkant av 3000 kroner og i praksis gitt en økning i nettleien på rundt 300 kroner i året per husstand.
Den smarte måleren er det som kobler forbruker til Elhub, men foreløpig har folk flest lite eller ingen kunnskap eller formening om hvordan måleren, HAN-porten og Elhub kan hjelpe dem til å bli smartere strømkunder.
Og er det noe vi vet, så er det at vi alle fremover trenger å bli smartere strømkunder som belaster nettet mindre og jevner ut forbruket når alt skal elektrifiseres og nettleiestrukturen legges om.
Hjelp til fortolkning av data blir helt avgjørende. Så hvorfor er det da så lite tilrettelagt for at vi forbrukere får nyttiggjort oss av egne strømdata i Elhub?
All data på et sted
Allerede i 2013 fikk Statnett i oppdrag å realisere en felles datahub for kraftbransjen som følge av at NVE i 2011 vedtok at alle husstander skulle få installert AMS-målere.
Kort fortalt så er Elhub en nasjonal database der informasjon og kommunikasjon fra oss kunder, nettselskap og kraftleverandører samles. Elhub samler altså inn og håndterer måledata fra alle landets strømmålere, og sikrer at alle aktørene på markedet forholder seg til én part.
Og som NVE selv skriver i pressemeldingen sin i februar 2019 når Elhub ble satt i drift:
«Med Elhub får vi et enklere og mer effektivt kraftmarked for strømkundene, blant annet gjen