En låt kan for eksempel bestå av vokalen til én sang og instrumentalpartiet i en annen. Eller den kan bestå av flere låter etter hverandre, remikset inn i hverandre på ulike måter.
Hør for eksempel Jay Zs stemme over instrumentalpartiet på While My Guitar Gently Weeps med The Beatles.
Denne musikksjangeren, eller måten å komponere ny musikk på, har vært populær lenge - helt siden slutten av 90-tallet. Og den har millioner av lyttere over hele verden.
Problemet er opphavsretten.
Nå står YouTube, som er mashup-artistenes hovedkanal for distribusjon, overfor nye krav fra EU om å håndheve nettopp opphavsretten. Dette skal skje gjennom den mye omstridte artikkel 13.
For er det Jay Z, de gjenlevende Beatles-medlemmene eller mashup-artisten Danger Mouse som eier den remiksede låten og som kan tjene penger på den?
- Hva er kreativitet og originalitet her? Og hva er plagiat og hva er originalt bruk? spør forsker Ragnhild Brøvig-Hanssen ved Universitetet i Oslo.
Sammen med andre musikkforskere, jurister og medievitere skal hun se nærmere på forholdet mellom mashup-musikk og opphavsrett, og blant annet finne ut av hvilke konsekvenser de nye reglene har for mashup-artistenes kunstuttrykk.
Vil dette bety slutten på mashups?
Fra gammelt til nytt kunstverk
- Det å lage noe nytt av lånt kunst, å sitere andres kunstverk, har eksistert i lang tid, sier Brøvig-Hanssen.
- Det har alltid vært slik at kunstnere baserer sin egen kunst på andres kunstverk, for eksempel at de bruker andres malerier, fotografier eller musikk, setter det sammen på nye måter, og lager sitt eget kunstverk, sier Brøvig-Hanssen.