Khrono
22.09.2020
Som undervisere må vi være gode forbilder for vår egen profesjon og være bevisst at vi kan overføre taus kunnskap gjennom veiledning av meningsfulle og praksisnære oppgaver, skriver Anita Reitan.
Hva skal vi gjøre med de små temaene ved en profesjonsutdanning? De som går på tvers av emner og studieår. Temaer som fort kan bli fragmenterte og usammenhengende og som det er lett å nedprioritere. Det kan være generelle temaer som etikk og kommunikasjon, men også fagspesifikke temaer som strålevern innen radiografi, analyse innen bioingeniørprofesjonen og medikamenthåndtering innen farmasi. Temaer som kan spille en stor rolle for den aktuelle profesjonen til tross for at de ikke tar stor plass på programplanen.
Les merFor selv om temaene er fragmenterte og har få studiepoeng, er de ikke uten betydning for profesjonsutøvelse og -identitet. Som radiograf er det essensielt å ha kunnskap innen strålevern for å ivareta pasientens sikkerhet ved utførelse av bildediagnostiske undersøkelser, og det samme gjelder bioingeniøren i tilknytning til analyser og farmasøyten ved håndtering av medikamenter.
Som universitetslektor er jeg selv ansvarlig for et lite fragmentert tema og jeg ønsker derfor å slå et slag for disse små, oppdelte temaene. Jeg har selv erfart h